met jachtbouwers en schippers. De motoren die we leveren gaan dan ook direct van onze fabriek in Almere naar de werf die ze inbouwt. Omwegen langs groothandels of distributiecentra zijn verleden tijd. Zo kunnen we voor elke boot advies op maat leveren. Die strategie leidde ertoe dat we nu marktleider zijn in kleinere motoren zoals die vaak in waterverplaatsende kleinere motorjachten staan en in zeiljachten.” Om direct contact met watersporters te hebben, haalden we alle lagen tussen de fabriek en de jachtwerf er tussenuit. Walmziek Het Japanse moederbedrijf Yanmar bouwt kleine motoren in veel grotere hoeveelheden dan in de pleziervaart worden verkocht. Het bedrijf bouwt soortgelijke motoren voor de landbouw, graafmachines en industriële toepassingen. Dankzij die grotere wereldwijde afzetmarkt is Yanmar in staat om motoren te blijven ontwikkelen met de nieuwste technieken. “We zijn het enige bedrijf dat kleine dieselmotoren heeft met commonrail injectie. Een fabrikant die vooral bezig is met de ontwikkeling van grotere motoren met hogere vermogens, kan niet kostenefficiënt een driecylinder van 40 pk ontwikkelen met deze techniek.” De hogedruk dieselinjectie zorgt voor een veel completere verbranding waardoor minder zichtbare rook uit de uitlaat komt en minder dieselwalm ruikbaar is. “Mijn vrouw werd vaak zeeziek HISWA MAGAZINE 1 tijdens onze zeiltochten,” illustreert Lettinga. “Op een ruimwindse koers die we afgelopen zomer voeren, met de motor als ondersteuning aan, merkte zij ineens op: ‘ik ruik de uitlaat niet’. Ondanks geschommel werd ze die keer niet zeeziek. Dieselwalm is een hinder die bijdraagt aan zeeziekte. Ik ben blij dat wij de schoonste kleine dieselmotoren leveren.” Complementair Omdat de voortstuwing van een jacht uit meer componenten bestaat dan de krachtbron, kocht Yanmar in 2014 het bedrijf Vetus. Daar is kennis en ervaring met onderdelen rond de motor. Van gashendels en watersloten voor de uitlaat tot instrumentenpanelen en andere elektronische apparatuur. In die zin vullen de bedrijven elkaar goed aan. Ondanks de samenwerking met Yanmar levert Vetus ook nog altijd onder eigen merknaam jachtmotoren. Verder werd vorig jaar Flexofold, fabrikant van klapschroeven voor zeiljachten, overgenomen. Emissieregels Lettinga legt de strategie van Yanmar uit: “We proberen de jachtbouwers, onze grootste klantengroep, op te voeden. Zij leveren soms boten van hetzelfde type aan particulieren als plezierjacht en aan bedrijven en overheidsdiensten als werkschip. De werven kopen een motor in die de prestaties levert die een klant vraagt en gaan ervan uit dat de motoren aan de eisen van de overheid voldoen. Maar een plezierjacht valt onder de eisen van RCD, de recreational craft directive, terwijl een werkschip moet voldoen aan de NRMM, de non road mobile machinery, waar de EU in 2016 fase 5 voor van kracht verklaarde. Dat betekent dat bijvoorbeeld nabehandeling van uitlaatgassen nodig is. Ook daarom is het belangrijk dat we altijd weten voor welk doel de boot wordt gebruikt waar onze motoren op komen. Het is ook belangrijk dat werven deze regels kennen, de nabehandelingsinstallatie heeft uiteraard invloed op de prijs.” Het is belangrijk dat we altijd weten voor welk doel de boot wordt gebruikt waar onze motoren op komen. Floris Lettinga op Boot Düsseldorf: “De aandrijving van een jacht is maatwerk.” 29
30 Online Touch Home