33

De Yanmar 3JH40 RCD-2 Ook buiten Europa kwam wetgeving tot stand wat betreft de emissies van de pleziervaart waarbij de Amerikaanse EPA (Environmental Polution Agency) tot nu toe nog het strengst is. Ook het instituut CARB, dat staat voor California Air Resources Board, formuleerde emissie-eisen. Europa volgde en ontwikkelde de richtlijn 94/25/EG (RCD-1) die in 2013 herschreven werd tot richtlijn 2013/53/EU - ook wel RCD-2 genoemd - dat weer staat voor European Union Recreational Craft Directive Stage 2. Deze RCD-2 is vervat in de Wet Pleziervaartuigen uit 2016 en beschrijft de emissie-eisen voor dieselmotoren. De RCD-2 geldt vanaf 18 januari 2017 voor de hele Europese Unie en is van toepassing op alle pleziervaartuigen met een motorvoorziening bij een scheepslengte van 2,5 meter tot 24 meter. Niet alleen de richtlijnen voor de uitlaatemissies zijn vastgelegd, ook die voor geluidsemissies. Alle motoren binnen dit bereik moeten dus vanaf januari 2017 aan de RCD-2 regelgeving voldoen met officiële certificatie via een CE-label. Inmiddels is het al wel zo dat de Bodensee-richtlijnen en de eisen uit de RCD-2 gelijk zijn getrokken. Voldoe je dus aan de RCD-2 dan voldoe je ook aan de Bodensee-eisen. De Wet Pleziervaartuigen is afkomstig van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu die de uitvoer en naleving uitbesteed heeft aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT). Voor nu geldt dat botenbouwers alleen nog motoren mogen inbouwen die voldoen aan de RCD-2. De motorenfabrikant moet verklaren dat dit zo is en moet een CE-markering leveren. CE staat voor Conformité Européenne, wat wil zeggen dat het product in overeenstemming is met de Europese regelgeving. De RCD-2 is onderdeel van de Wet Pleziervaartuigen en beschrijft de emissie-eisen voor dieselmotoren. Schoner door common-rail “Alle motoren van Yanmar die voor de pleziervaart zijn bedoeld, voldoen uiteraard aan deze regelgeving”, zegt Gideon van Dijk, Manager Engineering Marine Pleasure bij motorenbouwer Yanmar. “Van onze HISWA MAGAZINE 1 kleinste tien pk tot de allergrootste zescilinder 650 pk. Ze zijn allemaal direct ingespoten wat zorgt voor emissiereductie.” Bij Yanmar geldt dat alle motoren voor de pleziervaart die 40 pk of meer op de schroefas overbrengen, zijn uitgerust met common-rail techniek waarmee de motoren nog zuiniger zijn en minimale uitstoot kennen. De common-rail staat in verbinding met elektrisch bediende injectoren die door het motormanagementsysteem worden aangestuurd. Het inspuittijdstip en de inspuitduur - en daarmee de hoeveelheid brandstof - kunnen zo worden aangepast aan het toerental en het gevraagd vermogen. Hierdoor wordt er een hoger rendement en betere emissiewaarden behaald. Zo daalt bijvoorbeeld de uitstoot van roetdeeltjes. NOx Maar eerlijk is eerlijk; de emissiewaarden voor kleine diesels aan boord zouden nog beter kunnen door het plaatsen van uitlaatgasnabehandelingssystemen. Denk aan een roetfilter, een EGR-systeem (exhaust gas recycling) en een zogenoemd SCR-systeem (selectieve katalytische reductie) waarmee stikstofoxiden in de uitlaatgassen omgezet worden in waterdamp en stikstof door het toevoegen van een ammoniumverbinding, ook wel bekend als AdBlue. Een SCR kan ook nog worden uitgerust met een systeem dat koolwaterstoffen elimineert – een dieseloxidatiefilter – waarmee er in het totaal vier systemen bestaan om de emissies te verminderen. Maar het probleem bij de in de pleziervaart gebruikte inboard diesels is echter dat de ruimte voor deze grote nabehandelingssystemen simpelweg ontbreekt. Een ander probleem is dat er vrijwel geen serieproductie plaatsvindt in dit segment boten en 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication