35

Jan-Willem Vissers ongeveer 0,3 procent van de uitlaatgassen van een diesel. Natuurlijk denken wij ook na over hybride aandrijfsystemen en volledig elektrisch varen. Een heel andere discipline die veelbelovend is en de wereld van de traditionele dieselaandrijvingen volledig op zijn kop zet.” Fase V Jan-Willem Vissers is Manager Marine Commercial bij Volvo Penta. Over de dieselmotoren voor de pleziervaart van Volvo Penta zegt hij: “Wij hebben daarvoor twaalf verschillende diesels van dertien tot 1000 pk, vanaf een tweecilinder tot een zescilinder. Uiteraard voldoen al deze motoren aan emissie-eisen van de RCD-2 maar we hebben ook de zogenoemde Fase V-diesels die zijn voorbehouden aan de bedrijfsvaart. Fase V volgt een volledig ander testprotocol en er gelden andere levensduureisen, de zogenoemde 10.000 uur eis.” Fase V is een verordening van het Europees parlement die geldt voor de Non Road Mobile Machinery (NRMM) en sinds 1 januari 2019 verplicht is voor dieselmotoren onder de 300 kW. Het gaat op voor schepen met een waterlijnlengte van meer dan twintig meter, schepen die meer dan twaalf personen kunnen vervoeren of een bruto tonnage van 100 ton of meer hebben. Fase V telt als het schip geregistreerd is voor de binnenwateren en niet zeegaand is. Wie goed leest, merkt dus op dat Fase V ook kan tellen voor boten in de pleziervaart. Verplicht per 1 januari 2021 Verder meldt Vissers dat alle Volvo Pentascheepsdiesels boven de 75 pk zijn uitgevoerd met common-rail techniek of unit injectors. Bij unit injectors HISWA MAGAZINE 1 vormen de injector en de brandstofpomp één geheel. Volvo Penta heeft scheepsdiesels in het programma met uitlaatgasnabehandelingssystemen zoals de al genoemde EGR, SCR en roetfilter. Deze draaien in de commerciële vaart maar worden per 1 januari 2021 verplicht voor de grotere zeegaande pleziervaartjachten (groter dan 24 meter en een bruto tonnage van minder dan 500). Deze groep was uitgesloten maar deze uitsluiting wordt nu opgeheven aangezien dan ook de Noordzee en de Oostzee tot een NOx Emission Control Area (NECA) gaan behoren. Volvo Penta D13 Net zoals Yanmar is Volvo Penta druk met ontwikkelen van een hybride aandrijflijn. Vissers: “Hoe en in welke vorm is nog niet beslist, wel dat we beginnen met de grootste motoren voor de bedrijfsvaart. Hybride varen is zeker geen hype en daarom is ook Volvo Penta volop bezig met een volledig geïntegreerde oplossing.” Voordeel direct ingespoten diesel Moderne common rail diesels spuiten de brandstof rechtstreeks in de verbrandingsruimte. Indirecte inspuiting wil zeggen dat de brandstof in de inlaat wordt gespoten. Door de toepassing van elektronica kunnen ook de kleinere dieselmotoren direct worden ingespoten. Het voordeel van direct inspuiten is dat door de elektronische regeling van het inspuitmoment en de inspuithoeveelheid de emissie veel beter beheersbaar is waardoor er minder schadelijke stoffen in ons milieu belanden. 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication