Foto: British Marine Ross Wombwell Zaken om te bespreken wat de gevolgen van de uitslag zouden zijn voor de jachtbouw en watersportindustrie,” licht hij zijn betrokkenheid toe. “Wat er ook gebeurt, we krijgen te maken met een overgangsregeling tot in ieder geval eind 2020. Het komende jaar volgen we in Engeland de regels die in de EU gelden om de handel over de Noordzee gaande te houden. Daarna hangt de manier waarop we spullen over en weer kunnen verkopen af van de inhoud van het handelsakkoord. Of van het ontbreken van zo’n akkoord. Natuurlijk zullen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk altijd handelsrelaties hebben. Als we gelijke producteisen blijven hanteren en in een handelsakkoord afspreken dat we eventuele aanpassingen van de eisen van een keurmerk altijd bespreken, is dat voor de onderlinge zaken het gemakkelijkst.” British Marine blijft net als HISWA-RECRON in ieder geval onderdeel van ICOMIA, de internationale koepel van brancheorganisaties van de watersport. Zo blijven de Britten van nabij op de hoogte van de Europese RCD, de recreational craft directive.” In de onzekere situatie is één ding zeker: er komen douanecontroles. Voor verscheping uit Nederlandse HISWA MAGAZINE 1 havens probeert de douane opstoppingen te voorkomen door het registeren van goeden vóór het inlanden al te regelen. Daarvoor is een douanenummer nodig. Dat is aan te vragen via de expediteur. HISWA-RECRON wijst exporterende leden daar al meer dan een jaar de weg in. Keuring Het lijkt erop dat de gevolgen voor de verkoop van gebruikte jachten veel ingrijpender zijn. Een gebruikte boot uit Engeland is na 31 januari een product dat wordt geïmporteerd en zal moeten voldoen aan de eisen die het CE-keur stelt. De eisen van vandaag gelden dan voor een boot uit bijvoorbeeld 1985. Uitstootnormen zijn intussen veel stringenter geworden, net als andere kwaliteitseisen. Het wordt moeilijker om een gebruikt jacht in de EU te importeren daardoor. Op het gebied van afspraken over BTW is nog niets zeker, maar de verwachting is dat een jacht waarvoor aantoonbaar BTW (VAT) is betaald in de periode dat het Verenigd Koninkrijk lid was van de EEG of de EU, in de EU niet nogmaals BTW hoeft te betalen. Zonder akkoord moeten Britse spullen worden gekeurd door een EU-erkend certificeringsbureau, wat extra keuringskosten oplevert Turks voorbeeld Wombwell ziet een aantal risicoscenario’s. Het minste risico Brexit Impact Scan Een snelle controle om te zien welke mogelijke gevolgen de Brexit voor de Nederlandse watersportbedrijven heeft, is te vinden op www.hiswarecron.nl/ kennisbank/brexit-impact-scan. is volgens hem de overgangsperiode die na 31 januari geldt tot aan het eind van 2020. Dan proberen bedrijven nog handel te drijven volgens de regels die nu gelden tussen EU-landen, zij het dat ze extra douanecontroles moeten accepteren. “Na de overgangsperiode zijn er twee mogelijkheden: er is een handelsakkoord of niet. Zonder akkoord moeten Britse spullen worden gekeurd door een EU-erkend certificeringsbureau, wat extra keuringskosten oplevert. Waarschijnlijk wordt dan ook voor EU-producten een verplichte certificering in Engeland noodzakelijk. Voor veel Engelse bedrijven zou dat het verlies van een concurrentiepositie in Europa betekenen, voor EU-bedrijven een achterstand op de Britse markt. Het volgende risico is dat een handelsakkoord wordt gesloten met ongunstige afspraken. Terwijl gunstige afspraken mogelijk zijn. Kijk maar naar de bilaterale afspraken tussen de EU en Zwitserland. Of, nog gunstiger voor de handel: de EU en Turkije. De Turken accepteren helemaal het CE-keur en hebben vrije toegang tot de Europese markt met producten die daaraan voldoen. We hopen op een dergelijke uitkomst.” 41
42 Online Touch Home