48

NIEUWSINNOVATIE Koppel uit de uitlaatbocht De Japanse fabrikant van buitenboordmotoren Tohatsu presenteerde op Boot Düsseldorf: de 115 pk leverende MFS115, het sterkste model ooit van Tohatsu. De 115 pk versie wordt het topmodel in de MFS -erie met 40, 50 en 60 pk motoren. De motorenbouwers claimen op voorhand dat de motor, nu nog in prototype fase, het grootste koppel zal leveren van alle buitenboordmotoren van vergelijkbare vermogensafgifte. Het grote acceleratievermogen is te danken aan een slim ontwerp van de uitlaatbocht, dat precies de juiste combinatie van doorstroming en tegendruk oplevert bij verschillende toerentallen. De MFS115A wordt geleverd in marineblauw of beluga wit. www.tohatsu.nl Zuignap voor zwempoetsen Zwemmend met een schuurspons of borstel rond de boot om de waterlijn schoon te maken: veel schippers doen dit wanneer ze op zomerse dagen voor anker liggen en een verkoelende duik nemen. Hardnekkig vuil gaat er soms niet af. Met de nieuwe Yacht Grabber van de Duitse fabrikant Fender Design krijgen schippers met één hand houvast aan de romp om met de andere te kunnen poetsen. In feite is de Yacht Grabber een zuignap zoals glaszetters die gebruiken om grote glasplaten in kozijnen te manoeuvreren. Met een hendeltje wordt de zuignap op het gladde oppervlak vacuüm getrokken, hetzelfde hendeltje de andere kant op ontspant de zuignap weer. De Yacht Grabber was afgelopen najaar genomineerd voor een DAME-award. www.fender-design.com Stabiliteitscontrolescherm Leverancier van stabilisatiesystemen DMS Holland ontwikkelde een universeel besturingssysteem 48 voor stabilisatievinnen van alle merken. Veel eigenaren van een jacht waarop al oudere stabilisatievinnen zijn geïnstalleerd hebben moeite met het vinden van onderdelen in geval van storingen. Het universele systeem van DMS Holland stuurt de elektrische aandrijving van vinnen van alle merken aan, zodat herstel of opknappen kan worden uitgevoerd zonder het hele systeem te vervangen. Een computer vormt het hart van het systeem. Op de brug worden de functies van de stabilisatorvinnen afgelezen van een kleuren touchscreen. Hierachter is een ‘stabilisatiealgoritme’ actief. Zelfs stabilisatiesystemen die niet werken als de boot voor anker ligt, kunnen worden verbeterd met deze zero-speed stabilising dankzij DMS Universal. www.dmsholland.com HISWA MAGAZINE 1

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication