NIEUWSMENS&BEDRIJF Scheepsautomatisering naar autohandelaar RH Marine, specialist in het integreren van complete scheepselektronische installaties, is opgekocht door PON Holdings. PON is in Nederland vooral bekend als importeur van Volkswagen en andere Duitse automobielen. Met Volkswagen Marine, Caterpillarscheepsmotoren en het recent verworven elektrotechnisch installatiebedrijf Bakker Sliedrecht vergaarde PON inmiddels expertise in de maritieme sector. RH Marine Group bestaat uit vijf bedrijven. Radio Holland Group levert navigatie- en communicatieapparatuur aan voornamelijk schepen in de beroepsvaart. Van Berge Henegouwen ontwikkelt communicatie- en entertainmentsystemen en beveiligingsinstallaties aan superjachten. Aerius Marine levert verwarming, airconditioning en branddetectie aan cruiseschepen, marineschepen en superjachten. Ook Van Stappen & CADA Scheepselektro en Koninklijke Dirkzwager maken deel uit van RH Marine Group. Samen hebben de bedrijven meer dan 1.000 werknemers. PON Holdings omvat bedrijven met samen 14.000 medewerkers in 38 landen. www.rhmarinegroup.com Watertoerismetop Ministers, directies van grote jachtwerven en in watersport gespecialiseerde journalisten gingen tijdens de openingsdag van Boot Düsseldorf met elkaar in gesprek over de vooruitzichten voor varend vakantievieren. In deze eerste editie van de Sea Tourism Summit werd de huidige stand van de watersportindustrie besproken en werd nagedacht over de kansen voor de sector in het economisch hoogtij van deze tijd. Ook geopolitieke ontwikkelingen werden als sturende factor in de verkenningen meegenomen. HISWA MAGAZINE 1 Op het gebied van duurzaamheid en het beperken van uitstoot en vervuiling, kent de watersport – en in het bijzonder de langere varende vakantie op huurjachten – zowel kansen als uitdagingen, constateerden de sprekers en deelnemers. De grote hoeveelheid kleine werven die een paar jachten per jaar produceren, maken de logistiek in de sector moeizaam, luidde een volgende conclusie. Moderator van de afsluitende paneldiscussie was hoofdredacteur Martin Redmayne van mediabedrijf The Superyacht Group. De aandacht in de conferentie ging nadrukkelijk naar grote motorjachten, terwijl de aandacht voor zeilende charterjachten achterbleef. Het door Boot Düsseldorf en The Economist georganiseerde congres sloot af met de hoopvolle gedachte dat deze ontmoeting van toonaangevende figuren in de watersportbranche een jaarlijks evenement kan worden. De sector zou zo een overkoepelende visie op de rol van jachtbouw en watersport kunnen ontwikkelen. www.events.economist.com 53
54 Online Touch Home