Recreatie én toerisme sleutel tot succes HISWA-RECRONBUSINESSCLUBNIEUWS ties, aantal verhuureenheden, centrumvoorzieningen, uitstraling, thematisering en professionaliteit hebben zij gemeen dat de doelgroep afkomstig moet zijn uit de toeristische sector. Thijs Lunenburg, register-taxateur Als makelaar/taxateur komt Van de Loosdrecht (Kennispartner) dagelijks over de vloer bij vele verschillende type recreatieondernemingen. In de verblijfsrecreatieve sector bij campings, natuurkampeerterreinen, groepsaccommodaties en grootschalige vakantieparken. Ondanks de grote verscheidenheid qua locaVan de Loosdrecht valt het op dat de combinatie watersport én verblijfsrecreatie hoog gewaardeerd wordt door de consument en daarmee dit soort bedrijven enorm in trek zijn. Een ieder vist in haar vijver en probeert daarbij onderscheidend te zijn voor het type gast dat zij voor ogen heeft. Bij de dagrecreatieve sector ligt dit iets anders. Als er bijvoorbeeld gekeken wordt naar golfbanen of sportaccommodaties die een verenigingskarakter hebben, dan bepalen het aantal leden en de contributie, de continuïteit en levensvatbaarheid van dat bedrijf. Datzelfde geldt voor verenigingshavens. Een dierentuin of pretpark daarentegen Gratis kennissessie: Een gezond bedrijf Gezonde en vitale werknemers zijn productiever en verzuimen minder. Werkgevers hebben baat bij beleid voor goede arbeidsomstandigheden en het bevorderen van de gezondheid van medewerkers. Die twee versterken elkaar. Hoewel werknemers zelf hun leefstijl bepalen, kunnen ze wel bewust gemaakt worden van hun invloed op de eigen gezondheid. De manieren waarop staan centraal in de gratis kennissessie van arbodienstverlener ArboNed (TOP Supplier). Daarin komt ook het Preventief Medisch Onderzoek (PMO) aan de orde. Het PMO is een gezondheidscheck die volgens de Arbowet periodiek aan werknemers moet worden aangeboden. www.arboned.nl/kennissessie-gezond-bedrijf richt zich op het toerisme en is in de watersport te vergelijken met bijvoorbeeld een zeilschool of waterskibaan. Er zijn ook veel combinatiefactoren mogelijk waarbij zowel op het toerisme als op de leden wordt ingespeeld. Een goed doordacht concept is daarbij van essentieel belang om verwachtingspatronen van beide partijen niet te schaden maar geruisloos in elkaar te laten overlopen. De watersportsector heeft daarin een goede balans. Goed geoutilleerde jachthavens hebben veelal te maken met trouwe ligplaatshouders en watersportgebonden bedrijven getijen op leden vanuit een vereniging maar ook zeker op het dagtoerisme. Uiteindelijk spelen deze factoren een belangrijke rol bij de marktwaarde van een exploitatiegebonden vastgoedobject in de recreatieve sector. www.vandeloosdrecht.nl HISWA MAGAZINE 1 57
58 Online Touch Home