26

wedstrijden zeilen, een regatta center. We wijzen onze klanten graag de weg naar al dat verenigingsleven, in de hoop dat ze aansluiting vinden. Of ze willen op zichzelf van de haven genieten, dat kan ook. Om de ondernemers van horeca en waterWe geven onze gasten persoonlijke aandacht. sportbedrijven op onze havens scherp te houden, organiseren we regelmatig enquêtes. Zo weten we wat de passanten en ligplaatshouders willen. Vaak zitten de ondernemers al heel lang op onze havens. We adviseren ze over het aanbieden van diensten waar recreanten behoefte aan hebben.” Langer verblijf De marina’s Volendam en Makkum willen gasten familievermaak bieden. Er zijn speeltuinen, in Volendam zelfs op de centrale steiger, de wifi is gratis en er zijn leenfietsen om naar de nabijgelegen dorpen te rijden. Een stroompunt op de steiger is altijd inclusief. “Het doel van onze extra activiteiten en service is klantenbinding,” legt directeur Roland van Meerten uit. “Zodat mensen langer blijven.” Beide havens bieden toegang tot een zwembad op het terrein, voor vertier tijdens dagen met minder mooi weer. Een koffielounge op de haven serveert gratis koffie. Regelmatig is er een saté-avond. Mensen kunnen gratis een Optimist lenen. “We proberen onze gasten persoonlijke aandacht te geven,” vult havenmeester Rik van As aan. “Er zijn barbecueplekken op de haven. Ligplaatshouders kunnen voor half geld lessen volgen bij de zeilschool.” De jachthaven is niet meer het exclusieve terrein van de ervaren watersporter. “Twee soorten publiek komen nu samen,” constateert Van Meerten. “In het begin was het misschien voor de vaste ligplaatshouders even wennen. Maar het gaat steeds prettiger. De scheiding tussen verschillende groepen valt steeds meer weg. Tien jaar geleden was er nog een grote muur tussen zeilers en motorbootvaarders. Daar hoor je niemand meer over.” Investeren in divers aanbod In de grindgaten langs de rivier de Maas bij Roermond werkt directeur-eigenaar Perry Houkes van Resort Marina Oolderhuuske aan een compleet vakantie-, recreatie- en watersportpark. “We hebben het plassengebied opgedeeld, op ieder deel is een andere activiteit die wordt verzorgd door een De jachthaven is niet meer het exclusieve terrein van de ervaren watersporter. Twee soorten publiek komen samen. jonge ondernemer die hierin is gespecialiseerd. Er zijn stranden, diverse campings, bungalowparken, een camperterrein, een surf- en SUPclub en allerlei horeca. Zo divers dat ze elkaar versterken en niet beconcurreren. Het paviljoen van Volvo Ocean Race-deelnemer Team Ericsson is opgekocht en wordt opnieuw opgebouwd. De wakeboardbaan daarbij is bijna klaar, ook is een ‘staande golf’ voor golfsurfen in aanleg en komt er een glijbanenpark in Speelplaatsen voor de kinderen zorgen voor langer verblijf van gezinnen. 26 HISWA MAGAZINE 2

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication