33

scholen over een andere boeg het lesprogramma Masterskip op het zeegaande zeilschip de Wylde Swan: leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo zeilen zes weken op de oceaan en tijdens deze reis volgen zij hun gewone schoolvakken en verbeteren zij de béta-vakken. Avontuurlijk leren is een nieuwe ontwikkeling in het onderwijs, stelt Rienk de Jonge. ‘Wij houden het alleen dichterbij huis.’ Zeilschool Pean in Friesland blijft het traditionele zeilkamp, een bewezen succesformule, in de zomer nog steeds organiseren. De zeilkampen in Avontuurlijk leren is een trend, daar spelen wij op in. combinatie met schoolwerk worden buiten het seizoen gehouden, in een rustigere periode. De Jonge: ‘De zeilkampen in de zomer blijven voor ons het allerbelangrijkste. Maar we blijven investeren in vernieuwing. Onze zeilkampen zitten altijd vol. Maar dat is geen vanzelfsprekendheid.’ Zeilles in het Engels Ook zeilschool De Viking in Wolphaartsdijk (Zeeland) biedt een innovatief programma aan: als eerste zeilschool in Nederland krijgen jonge zeilers Engelse les tijdens het zeilkamp. Maar dat niet alleen: de zeillessen worden ook in het Engels gegeven. ‘De markt van de zeillessen is redelijk verzadigd. We moeten blijven vernieuwen. Engels wordt steeds belangrijker. In het onderwijs krijgen leerlingen steeds vaker les in het Engels. Op die trend spelen wij in,’ licht directeur Luc Smid toe. Smid benadrukt dat het Engelstalige zeilkamp niet schools wordt. ‘Zeker niet. Onze visie is dat we kinderen verliefd willen maken op het zeilen. Dat doen we door op een speelse manier les te geven, HISWA MAGAZINE 2 Zeilcoördinator Rienk de Jonge van zeilschool Pean op het InnovationLAB op de HISWA in Amsterdam. Directeur Luc Smid van De Viking.

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication