46

NIEUWSINNOVATIE Safire 23Di The Great Bubble Barrier De IJssel bij Kampen was de eerste testlocatie voor The Great Bubble Barrier. De Barrier maakt een scherm van luchtbellen om plastic deeltjes uit een rivier te vangen, voordat die de zee bereiken. Uit het experiment in de IJssel blijkt dat The Great Bubble Barrier (TGBB) meer dan tachtig procent van het gebruikte testmateriaal afvangt. De pilot werd daarmee een groot succes. TGBB is een initiatief van Francis Zoet, Anne Marieke Eveleens en Saskia Studer. De Barrier won in 2016 een door Rijkswaterstaat en Puur Water Natuurlijk uitgeschreven wedstrijd: de Plastic Free Rivers Makathon. Bij de pilot in Kampen werkten zij samen met Rijkswaterstaat, Deltares en BAM/Van den Herik. Het bellenscherm van TGBB wordt gemaakt door een buis op de bodem van de rivier te plaatsen en hier lucht doorheen te pompen. De opwaartse stroming die hierdoor ontstaat, brengt zwevend afval naar boven. Door het scherm schuin te plaatsen, wordt de natuurlijke stroming gebruikt om het plastic naar de oever te geleiden. Het afval is daarna gemakkelijk te verzamelen. Het voordeel van het bellenscherm is dat vaartuigen de Barrier ongehinderd kunnen passeren. www.thegreatbubblebarrier.com 46 De Safire 23Di is de nieuwste, compacte en zuinige diesel heteluchtverwarming van het Finse Safire. De fabrikant ontwikkelde nieuwe elektronica en software voor deze verwarming. Dat resulteert erin dat de 23DI vijftien procent meer ventilatievermogen levert bij een gelijk gebleven stroomverbruik. Ook het Sirius bedieningspaneel is nieuw. De 23Di is bovendien geschikt voor bediening via een smartphone. Starten en stoppen van de verwarming kan daarmee op afstand. www.amritwatersport.nl Crewfellow CrewFellow is een in nieuw, in Nederland ontwikkeld, product. Het vertrekpunt bij de ontwikkeling was ‘altijd online’. CrewFellow staat via een internetverbinding in contact met de wereld. Het brengt internet aan boord en haalt nuttige vaarinformatie van overheidswebsites. Een voorbeeld van dat laatste is de actuele betonning in Nederland. De technologie is verder in staat om data te koppelen van alle sensoren aan boord. Dat kan bijvoorbeeld via NMEA0183. Via het portal van CrewFellow heeft de schipper dan steeds de beschikking over de actuele bootinformatie. Crewfellow heeft vier modules. De Connective Hub zorgt voor de verbinding met internet en de diverse instrumenten aan boord. Navigation is uitgerust met diverse kaarten, ook voor het vasteland. Security heeft mogelijkheden voor boatmanagement en verbinding met het thuisfront. Community tenslotte helpt bij de Open Sourceontwikkeling. Gebruikers delen er hun ervaring met het gebruik van het product. www.crewfellow.com HISWA MAGAZINE 2

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication