49

NIEUWSMENS&BEDRIJF Investeerder voor Steenwijkse jachtwerf Vanquish Yachts trok de Nederlandse investeringsmaatschappij TransEquity Network aan als nieuwe partner. Het kapitaal van TransEquity geeft Vanquish meer financiële en commerciële armslag en versterkt het management. Dat alles moet ervoor zorgen dat Vanquish verder groeit in Europa, Azië en in Noord- en Zuid-Amerika. Directeur Tom Steentjes blijft leidinggeven aan de bouwer van luxe motorjachten. De deelname aan de botenshows in Fort Lauderdale en Miami resulteerden in een aanzienlijk aantal orders voor de bouwer. Vanquish Yachts bouwt nu jachten tot een lengte van twintig meter. Door de komst van TransEquity wil de werf zich ook richten op de markt van grotere jachten. www.vanquish-yachts.com Garmin koopt Empirbus Garmin Ltd kocht onlangs Trigentic AB. Trigentic is een Zweeds bedrijf dat producten en diensten levert voor de maritieme sector en voor recreatievoertuigen. Die producten richten zich op de gebieden van geïntegreerde systemen, stroomvoorziening en stroomdistributie. Trigentic verkoopt die producten onder de merknaam EmpirBus. Door deze acquisitie verbreedt het productenpalet van Garmin. De producten van EmpirBus en de multifunctionele displays van Garmin moeten samen zorgen voor de gebruiksvriendelijke bediening van nagenoeg elk apparaat aan boord. De productiefaciliteit van Trigentic blijft in Uddevalla, Zweden. www.garmin.com www.empirbus.com Nieuwe koers binnenvaartcertificering De Inspectie Leefomgeving en Transport stelde een nieuwe koers op voor het certificeringsproces van binnenvaartcertificaten, met als doel het proces efficiënter te maken voor alle partijen. Dit is relevant voor alle schepen die een binnenvaartcertificaat hebben of nodig hebben. Drijvende werktuigen en pleziervaartuigen in de vaart vóór 2009, kunnen tot 30 december2018 gebruik maken van de overgangsbepaling ‘geen klaarblijkelijk gevaar’. Bij het onderzoek tot certificeren voor deze schepen is het uitgangspunt: een pleziervaartuig of drijvend werktuig in de vaart vóór 2009, zal na 2009 niet ineens een gevaar zijn. Om vast te stellen of er geen sprake is van klaarblijkelijk gevaar moet een expert van een door de ILT aangewezen keuringsinstantie of klassenbureau het schip onderzoeken.De aanvraag voor het certificaat moet uiterlijk 1 november 2018 bij een keuringsinstantie of klassenbureau ingediend zijn. www.ilent.nl/misdebootniet HISWA MAGAZINE 2 49

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication