rubriek nieuws Grote weerstand tegen luwtestructuren Loosdrecht In het Gebiedsakkoord Aanpak Oostelijke Vechtplassen is de aanleg van ‹luwtestructuren› als maatregel opgenomen om de groei van kranswieren te bevorderen. Het betreft luwtestructuren aan de westen oostzijde van de tweede en derde plas. Een voorstel van het Waterschap Amstel, Gooi & Vecht. Als medeondertekenaar van dit gebiedsakkoord wordt HISWA-RECRON gevraagd om hiermee in te stemmen. Watersportbedrijven hebben echter grote weerstand tegen de maatregelen aan de oostzijde. Er is geen draagvlak voor de locaties Wastobbe en Boomhoek. Deze locaties zijn namelijk unieke plekken voor waterrecreatie in het Loosdrechts Plassengebied. Het zijn de plekken om in de luwte te zwemmen, ankeren, kanoën, surfen, suppen of zeilen. Voor de Boomhoek geldt bovendien dat de luwtemaatregelen de invaart naar een aantal jachthavens en recreatiewoningen met aanleg steigers hinderen. HISWA-RECRON vindt dat voorkomen moet worden dat gebieden met een hoge recreatieve waarde ontoegankelijk worden. Het verzoek aan het Waterschap Amstel, Gooi & Vecht is om te kijken naar alternatieve locaties waar de omstandigheden voor waterplantengroei ook mogelijk zijn. HISWA-RECRON kan daarom niet instemmen met het plan, of slechts instemmen met luwtemaat regelen aan de westzijde van de tweede en derde plas. Het advies om andere maatregelen te onderzoeken zoals de bouw van een defosfateringsinstallatie en in te zetten op actief biologisch beheer door het wegvangen van bodemwoelende vis. Nieuwe voorzitter bij ICOMIA De International Council of Marine Industry Associations (ICOMIA) waar HISWA-RECRON bij is aangesloten, heeft een nieuwe bestuursvoorzitter: Frank Hugelmeyer. Hij is CEO van de National Marine Manufacturers Association (NMMA) uit de USA. Hugelmeyer volgt Darren Vaux op. Nieuwe regelgeving België: Certificaat van Deugdelijkheid voor boten In België verandert de regelgeving rondom het Certificaat van Deugdelijkheid (CvD) voor vaartuigen die bedrijfsmatig worden ingezet. De Belgische overheid stelt sinds kort een Certificaat van Deugdelijkheid (CvD) verplicht voor alle bedrijfsmatig gebruikte vaartuigen op binnenwateren. Dit certificaat is gekoppeld aan een technische keuring en minimale uitrustingseisen. Een vaartuig valt onder ‘bedrijfsmatig gebruik’ als één van de volgende situaties van toepassing is: • Het wordt verhuurd aan derden (gebruik door familie valt hier niet onder) • Er is een betaalde schipper aan boord of passagiers betalen voor de vaart • Er zijn meer dan 12 personen aan boord Voor deze vaartuigen is een geldig CvD verplicht. Geldt dit ook voor Nederlandse huurboten? Of Nederlandse huurboten die tijdelijk een Belgische haven aandoen ook onder de verplichting vallen? HISWA-RECRON is van mening dat dit niet het geval is. De Federale Overheidsdienst komt hier nog formeel op terug. De regels rondom vaarbewijzen zijn in België gelijk aan die in Nederland. Een vaarbewijs is verplicht voor vaartuigen langer dan 15 meter of sneller dan 20 km/u. België erkent het Nederlandse vaarbewijs via het ICC (International Certificate of Competence), ook op gedeelde wateren zoals de Maas. 10 HISWA MAGAZINE | 03 2025
11 Online Touch Home