Bomert Watersport importeert onder andere Amerikaanse boten van het merk Bayliner. noemt zich de grootste boot- en motorenspecialist van NoordNederland. In het assortiment heeft Bomert Watersport meerdere Amerikaanse merken als Sea Ray, Bayliner en Quicksilver. Ilse: “We hebben er zelfs enkele in bestelling staan op dit moment. Klanten bellen bezorgd of ze straks de 25 procent heffing moeten betalen op deze Amerikaanse boten. Gelukkig kunnen we die klanten geruststellen. Sea Ray is onderdeel van Brunswick Corporation. Het zijn Amerikaanse boten maar ze worden tegenwoordig gebouwd in Polen, net als de Brunswickmerken Bayliner en Quicksilver.” Streamer: Ingecalculeerd Hoe reageert een miljardenbedrijf als het Amerikaanse Brunswick Corporation op deze situatie? De multinational is eigenaar van rond de zestig merken op watersportgebied en heeft 15.000 werknemers in dienst, verdeeld over vijfentwintig landen. We spreken Kim Vanthoor, senior adviseur van Brunswick in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA). Vanthoor kan zelf geen directe uitspraken doen over visie van haar werkgever op de invoerheffingen. Maar CEO Dave Foulkes sprak er in april dit jaar wel over. Tijdens de aandeelhoudersvergadering ging hij in op de verschillende componenten waar het aandeel Brunswick uit bestaat. “De combinatie van invoerrechten en de invloed van wisselkoersen zorgt voor een tegenwind van iets minder dan 80 cent per aandeel. Dit is ongeveer gelijk verdeeld.” David gaat daarbij uit van een de aangepaste winst per aandeel (WPA) van tussen 3,50 en 5,00 dollar per aandeel. Brunswick calculeert dus in dat van elk aandeel 40 cent zal worden besteed aan importheffingen, dat neer komt op 8 tot 11,42 procent. Een even groot gedeelte wordt als kostenpost opgevoerd voor het verlies door wisselkoersen. David: “Onze heffingsrichtlijnen gaan uit van 30 tot 40 miljoen dollar aan extra tarieven in 2025. Voornamelijk als gevolg van bestaande heffingen op Chinese producten.” De CEO noemt strategische voorraadopbouw en prijsstelling als middelen om de impact van de heffingen te beperken. Trump’s opvatting: America first. 03 2025 | HISWA MAGAZINE 13
14 Online Touch Home