handel Er is veel onduidelijk; het kan elk moment veranderen. Misschien verkoop je een boot met hoge importheffingen terwijl die dan net weer voorbij zijn. IJssel Sport is importeur van Lund Boats. Beeldvorming “Op dit moment verandert er nog niks”, zegt Dennis de Bruijn van On-Deck half mei. “Dat wil niet zeggen dat wij het niet willen weten. We houden het scherp in de gaten. Maar we kunnen er op dit moment niks aan doen. Europa dreigt ermee, Amerika dreigt er ook mee. Maar is het al effectief? Nee.” On Deck is een groothandel in A-merk watersportartikelen voor winkel, jachtwerf, zeilmaker en industrie. Het bedrijf is onderdeel van het Amerikaanse moederbedrijf Harken. Dennis is vooral pragmatisch: “Als ik een calculatie maak, is dat op basis van wat nu geldt. Niet op basis van speculaties over importheffingen. En stel, er zou een heffing komen van 25 procent. De afgelopen maanden is de dollar 10 procent onze kant op gevallen, het verschil in de dollarkoers dit jaar is al 13 procent. Dan zou van een heffing van 20 procent nog maar 12 procent over blijven. Op basis daarvan kan ik niet extra voorraad gaan inkopen. Dan loop ik een valutarisico en betaal ik rentebelasting op de cashflow. Dat is niet verantwoord voor iets op basis van speculaties. Het betekent niet dat het ook echt meteen 25 procent duurder wordt.” Dennis maakt zich vooral zorgen over de beeldvorming over dit onderwerp. “Op dit moment is alles in onderhandeling, het is dreigen met. Voor hetzelfde geld zegt Trump ‘het was een grapje’. Maar wel met allerlei alarmerende berichten als gevolg. Het is bijna propaganda voor angst.” Teleurstelling “Het is totale waanzin wat Europa doet. Dezelfde ondernemers als acht jaar geleden krijgen het nu weer voor de kiezen. De EU draait de nek om van bedrijfstakken”, zegt Frank Helming van IJssel Sport Fishing Experience. Frank volgt alle politieke ontwikke lingen op de voet. “Het gaat ons natuurlijk om de heffingen van Europa op producten uit Amerika. Wij importeren visboten van het Amerikaanse merk Lund. Daar dreigt nu opnieuw een heffing van 25 procent op te komen. Net als in 2018 tijdens de eerste termijn van Trump.” In Amerika staan twee boten van IJssel Sport klaar staan voor transport. “Die zijn toevallig net vandaag de container in gegaan. Nu de heffingen van Europa met negentig dagen zijn uitgesteld kunnen deze boten voor de normale prijs worden geïmporteerd. Maar ik heb ook nog twee andere boten in bestelling, die nog moeten worden afgebouwd. Het is de vraag of die op tijd klaar zijn. Het uitstel is tot 14 juli 2025.” Frank ziet wel waarom Europa reageert op de heffingen van Trump. “Waar ik teleurgesteld over ben is dat de EU weer dezelfde producten gaat belasten met 25 procent. Zo zullen de bedrijfsresultaten van deze bedrijven opnieuw zwaar onder druk komen te staan, waardoor er misschien wel bedrijven moeten stoppen. Ook is het lastig om keuzes te maken. Het is onduidelijk of de heffing zal komen, of dat het weer uitgesteld wordt. Het kan elk moment veranderen. Misschien komen er wel weer 90 dagen bij. Maar binnen die tijd kun je geen boot laten bouwen. De tijd voor de productie is meer dan 90 dagen. Je weet dus niet wat de prijs wordt. Voor de klant is het ook onduidelijk. Misschien verkoop je een boot met hoge importheffingen terwijl die dan net weer voorbij zijn. Het was beter geweest als de EU zou zeggen een half jaar.” Grote impact Wat zijn de gevolgen voor de handel wereldwijd? En hoeveel last ondervinden Nederlandse ondernemers ervan? Dat de handelspolitiek van Trump schadelijk zal zijn, wordt al pijnlijk duidelijk. Ook in zijn eerste ambtstermijn van 2017 tot 2021 betaalden Amerikaanse consumenten en bedrijven miljarden extra voor producten uit het buitenland. Van het doel om de eigen maakindustrie te bevorderen werd nauwelijks effect gemeten. Ook de vergeldingsheffingen van Europa leidden tot een afname van de import van de producten op de lijst, waaronder boten. Deze afname zou rond de 30 procent liggen. Nederlandse importeurs betaalden in 2017 en 2018 alleen al bijna 50 miljoen aan extra importtarieven op Amerikaanse producten. Zoals Ilse Bomert van Bomert Watersport al aan haar klanten kan vertellen, verplaatsen multinationals als Brunswick de productie van Amerika naar een Europees land. Overigens had deze strategische zet maar voor een deel te maken met de importheffingen. Klanten die een aankoop overwegen worden door de dreigende importheffingen misschien wel afgeschrikt. Dit is ook waar Dennis de Bruijn zich boos over maakt. In de praktijk zijn er voor Europese ondernemers nog geen heffingen van kracht maar de hoeveelheid nieuws over het onderwerp is overweldigend. De frustratie van Frank Helming van IJssel Sport Fishing Experience komt meer door de onduidelijkheid, dan over de maatregelen zelf. Kort na het schrijven van dit overzicht verdubbelde president Trump de invoerrechten op staal, staalproducten en aluminium uit alle landen van 25 procent naar 50 procent. Lobby HISWA-RECRON HISWA-RECRON is betrokken bij de onderhandelingen via de overkoepelende organisatie de European Boating Industry (EBI). EBI is voortdurend in gesprek met de Europese Commissie, de VS en andere betrokken Europese sectoren. Het dossier importheffingen vinden leden in de Kennisbank: www.hiswarecron.nl/kennisbank. 03 2025 | HISWA MAGAZINE 15
16 Online Touch Home