21

detailhandel vraag & antwoord komt AI tot antwoorden? Het principe van AI verandert niet, hoeveel nieuwe versies er ook komen. We staan ook stil bij de ethiek van AI. Welke antwoorden kun je wel of niet vertrouwen, wat zijn de risico’s?’ Voorsprong in kennis Het doel is om AI te integreren in de bedrijfsprocessen, bijvoorbeeld bij een watersportwinkel, om deze slimmer, sneller en efficiënter te maken. Studenten aan de IVA hebben vaak een voorsprong op gebied van digitale mogelijkheden op ondernemers van hun stagebedrijf of bij hun bijbaan. Ze zijn met internet en sociale media opgegroeid en krijgen les in AI. Caspar: ‘Jonge studenten moeten nog veel leren in de praktijk. Op deelgebieden hebben onze studenten vaak meer theoretische kennis. Dan is wel de vraag hóe ze die kennis in de praktijk toepassen.’ Len Vrolijk, medewerker en voormalig eigenaar van watersportwinkel Vrolijk Watersport in Scheveningen, beaamt dat de digitale ontwikkelingen razendsnel gaan, zeker op het gebied van AI. Hij kan niet in de glazen bol kijken. ‘Ik heb geen idee waar dit heen gaat.’ Vrolijk is er echter van overtuigd dat het in de detailhandel nog steeds én én is. De online verkoop en de fysieke winkel bestaan prima naast elkaar. Vrolijk: ‘De website wordt steeds belangrijker en dus investeren we daar flink in. Maar de omzet van de fysieke winkel ligt nog steeds hoger. En kijk naar Coolblue. De internetwinkel opent steeds meer afhaalpunten in de winkelstraten. Dat is niet voor niets.’ Winkelmandje vol Klanten waarderen de specialistische kennis van de medewerkers in de winkel van Vrolijk. Bovendien nemen ze meer de tijd om te shoppen. ‘Op de website bestelt de klant vaak gericht een product. Bijvoorbeeld antifouling voor onderhoud van de boot, omdat het op is. In de winkel vragen klanten vaak om advies, bijvoorbeeld bij een technisch product of een gaststel. Onze medewerkers vragen altijd of ze bijbehorende artikelen nodig hebben. Klanten verlaten de winkel eerder met een mandje vol artikelen dan bij een online bestelling.’ Volgens Vrolijk profiteert de watersportwinkel in Scheveningen veel van mond-tot-mondreclame. ‘Dat moet je niet onderschatten. Als klanten bovengemiddeld goed zijn geholpen in de winkel, dan komen ze niet alleen terug, maar vertellen ze het ook door aan anderen. Ze vinden de winkel ook nog eens gezellig.’ Beleving Petra en John van De Zuidschor Watersport zien ook een toekomst voor hun bedrijf waarin contact met klanten nog steeds centraal staat. Ze hebben al langer plannen om aan het Veerse Meer een hotel en appartementen te bouwen. Volgens Petra genieten meer mensen op de kant van de watersport dan dat er watersporters zijn. ‘Die beleving. Daar kan geen AI tegenop.’ Vraag van een lid van HISWA-RECRON Mag ik in mijn jachthaven een boot weigeren vanwege de staat waarin de boot zich bevindt of vanwege de booteigenaar en/of andere opvarenden? Antwoord van HISWA-RECRON Ja. In jouw jachthaven mag je zelf bepalen met welke booteigenaar en voor welke boot je een huurovereenkomst aangaat. Als het gaat om de booteigenaar, dan is het wel zo dat jouw grondrechten - om te bepalen wie welkom is op jouw terrein - wel worden begrensd door de rechten van de ander om bijvoorbeeld niet gediscrimineerd te worden. Met het oog daarop is het dus wel goed om te onderbouwen waarom je weigert om een ligplaatsovereenkomst te sluiten. Bijvoorbeeld met verwijzing naar het karakter van je haven en/of naar het HISWA Haven- en Werfreglement. De gedragsregels van artikel 3 van het HISWA Haven- en Werfreglement maken goed duidelijk wat je van booteigenaren mag verwachten. Als je voorafgaand aan het sluiten van een huurovereenkomst veronderstelt dat een booteigenaar daar niet aan kan voldoen, kun je beter op voorhand al weigeren om een overeenkomst aan te gaan. Zo volgt uit art. 3 lid 1 dat hinderlijk lawaai maken, drugs gebruiken en/of openbaar dronkenschap niet is toegestaan. Je kunt daarmee dus eenvoudig weigeren om een overeenkomst aan te gaan, als het bijvoorbeeld gaat om een boot met een groep feestende jongeren. Als je daarnaast ook nog aanvullende gedragsregels hebt - waaruit bijvoorbeeld blijkt dat het na 21:00 uur stil moet zijn en luide muziek niet is toegestaan vanwege het rustige karakter van je haven - dan kan dat een extra aantoonbare reden zijn op basis waarvan je kunt weigeren om een overeenkomst aan te gaan. Daarnaast staat in artikel 3 lid 10 van het HISWA Haven- en Werfreglement dat het niet is toegestaan om de boot te verwaarlozen of in onverzorgde staat te laten. Check dus ook de staat van de boot voordat je een overeenkomst aangaat met een booteigenaar. Een boot die bij aanvang van de overeenkomst al in onverzorgde staat is, kun je op voorhand beter weigeren. Dat bespaart je een hoop gedoe om de eigenaar achteraf aan te sporen om alsnog aan de verbintenis te voldoen. Het HISWA Haven- en Werfreglement vind je in de Kennisbank van HISWA-RECRON: www.hiswarecron.nl/kennisbank. 03 2025 | HISWA MAGAZINE 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication