Functioning of a Life Cycle Assessment Step 1 Provision of detailed Bill of Material Materials used, production processes, electricity consumption Standardised data quality requirements Step 2 Calculation in tool based on methodology Same use phase assumptions for similar boats Assumptions on end-of-life treatment Use of database for emission factors Step 3 Outcome of life cycle assessment Environmental indicators impact (eg. Climate Change) Hotspot and contribution analysis Sensitivity analysis Internal and external uses Step 4 Eco-design Products comparison Communication (claims) pleziervaartuig: een aanmoediging voor de sector om ecodesign toe te passen. • Voorlichten van klanten over de duurzaamheid van een jacht op basis van betrouwbare en valide informatie. Met de mogelijkheid producten te kunnen vergelijken en op basis daarvan een aankoopbeslissing te nemen. • Aansluiten bij EU-regelgeving zoals de Product Environmental Footprint (PEF) en ISO-normen zodat milieu-analyses gestandaardiseerd, vergelijkbaar en betrouwbaar zijn. • Betrekken van werven en toeleveranciers om zo de jachtbouwsector klaar te maken voor de toekomst. Hoe werkt een Life Cycle Assessment? Je start met de inventarisatie van de materialen die nodig zijn om het product te kunnen maken: een Bill Of Materials (BOM). Op basis van data kan dan worden geanalyseerd hoe deze materialen zijn samengesteld en wat het milieu-effect daarvan is. De boot wordt ‘uit elkaar gehaald’ in verschillende onderdelen zoals romp, dek, zeilen en aandrijving. Op basis van dezelfde boottypen, materialen, productie, distributie, gebruikersprofielen, emissies en de end of use-fase, kan dan met behulp van een LCA-rekentool de milieu-impact vastgesteld worden. Hierbij wordt gekeken naar de effecten op onder andere klimaatverandering, gebruik van fossiele grondstoffen, landgebruik, minerale grondstoffen en eutrofiëring. Het project bestaat uit vier fasen. Fase 1 is bijna afgerond. De methodiek wordt nu getest, doorontwikkeld en gedurende komende maanden aangescherpt. Fase 2 en 3 omvatten het door (door)ontwikkelen van de database en het ontwerpen van een hanteerbare en toepasbare rekentool. Fase 4 betreft de implementatie van de LCA-rekentool. Herziening Richtlijn Pleziervaartuigen In 2026/2027 staat de herziening van de Richtlijn Pleziervaartuigen gepland. Duurzaamheid wordt daarbij een belangrijke nieuwe factor. Een door de sector zelf ontwikkelde LCA is van belang om regelgeving op een goede manier te laten werken, voordat het van bovenaf wordt opgelegd. De EU-commissie is dan ook enthousiast over het initiatief vanuit de sector zelf. Neem een voorsprong en doe mee Een aantal grote Europese jachtwerven zijn al betrokken bij het project. Het is ook belangrijk dat de stem van de kleinere werven goed wordt gehoord. Die kans wordt nu geboden. Voor de volgende fasen wordt uitdrukkelijk naar meer inbreng gezocht vanuit het mkb. Zo is het van belang dat de LCA-rekentool ook te gebruiken is voor een niet-specialist op dit terrein. Dat is nog een flinke uitdaging. Er is al heel veel gebeurd door de inbreng van 250 werkdagen van technische specialisten, de data van 8.000 vaartuigen en de analyse van 120.000 gebruikersprofielen. Een oproep aan alle Nederlandse jachtwerven en/of toeleveranciers: inhaken op dit project is mogelijk. Het geeft je inzicht in je eigen processen en je kunt meedenken en meewerken aan een goede LCA. En uiteraard proefdraaien met de LCA-methode binnen je eigen bedrijf. Alle bedrijven met minder dan 100 werknemers betalen 3.000 euro voor de doorontwikkeling van stap twee binnen het project. Besluit je mee te doen, dan wordt er gezorgd voor introductiewebinars zodat de aansluiting optimaal is. Meer informatie bij Michaël Steenhoff, manager jachtbouw: m.steenhoff@hiswarecron.nl. 03 2025 | HISWA MAGAZINE 25
26 Online Touch Home