column Jeroen van den Heuvel Adjunct-directeur Jachtbouw en Watersport Factuur voldaan Deze eeuw was nog maar een paar jaar oud toen minister Peys van Verkeer & Waterstaat met een notitie kwam over ‘Keuren en certificeren’. Ze zag een grotere rol voor zich van stakeholders rond keuren en certificeren bij het wetgevingstraject en de naleving daarvan. Toen nog HISWA Vereniging verzette zich flink hiertegen, maar vond bijzonder weinig gehoor. Zo’n 20 jaar later kijken we eens rond. Waar personen eerder vanuit overheidswege beëdigd werden, kennen we nu de bovenwettelijke certificering. Zoals HISWAgecertificeerde makelaars, zeilscholen en experts, als bewijs van vakmanschap. We hebben daarnaast de Blauwe Vlag. De stichting KMVK voert deze uit zonder bemoeienis van de overheid. De overheid gaf al aan dat de handhaving op een laag pitje kan. De inspecteurs van de Blauwe Vlag, betaald door de deelnemers, nemen immers hun taak al grotendeels over. Factuur voldaan door het bedrijfsleven. Volledig in lijn met de notitie van Peys is de Wet Pleziervaartuigen. Een jachtbouwer en bootimporteur moet aantonen dat het vaartuig voldoet aan de wettelijke eisen. Een ‘door de minister aangewezen certificerende instelling’ keurt het vaartuig en geeft het certificaat (CE) af, op kosten van de ondernemer. Factuur voldaan. Om aan deze wet te voldoen moeten jachtbouwers of importeurs weten wat er in de ISO-normen staat. Deze normen moeten ze dus aanschaffen. Factuur voldaan. De normen zelf komen tot stand in internationale werkgroepen waar bedrijven en brancheverenigingen actief in zijn. De kosten worden gedragen door de deelnemers, natuurlijk. Factuur voldaan. Hetzelfde geldt voor de arbo-regelgeving. Arbo-risico’s worden in een RI&E vastgelegd en door een plan van aanpak zo klein mogelijk gemaakt. De RI&E is een verplicht instrument in deze regelgeving. Behalve de uitzondering voor kleinere bedrijven die gebruik kunnen maken van een branche-RI&E, moet de RI&E door een arbo-dienst worden getoetst, op kosten van de ondernemer. Factuur voldaan. Actueel is de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen (PGS). Een beheerorganisatie is verantwoordelijk voor de PGSpublicaties. De publicaties komen tot stand in een samenwerking van overheden en bedrijven. Ze geven nadere invulling aan de eisen uit de Omgevingswet (Besluit Activiteiten Leefomgeving, ook wel BAL). Ook hier is het bedrijfsleven aan zet. Factuur voldaan. Laatst spraken we in de EU over de harmonisatie van de vaarbewijzen. Idee is om de ICC als standaard in alle EU-lidstaten te erkennen. Dat maakt het huren en varen van een boot in een ander lidstaat wel zo eenvoudig. Maar…het ICC is een product van de UN resolutie 40. Om iets aan de inhoud van het ICC te doen, of om te voorkomen dat een ander dat doet, wordt HISWARECRON van harte uitgenodigd in Zwitserland. Factuur voldaan. We voorzagen destijds al dat ‘keuren en certificeren’ een andere wijze van wetgeving met zich meebracht. Het is, op zichzelf, prima om als branche mee te beslissen over de ISO-normen, de PGS of het ICC. Het is, op zichtzelf, prima om dit te borgen door middel vans een controle of een certificaat. Maar, overheid, erken dat het een eenvoudige bezuiniging was! En geef de financiële voordelen op het wetgevingsdeel en de handhaving terug aan de partijen die nu voor de kosten en de administratieve lastendruk opdraaien: de ondernemers. Die factuur is nog te voldoen. 03 2025 | HISWA MAGAZINE 27
28 Online Touch Home