Bij de superjachtbouw is het gebruik van AI meer ingeburgerd. De Voogd Naval Architects waar de ontwerpen worden gemaakt voor Feadship. Odendaal praat ons graag bij over de laatste ontwikkelingen van Machine Learning en AI in de jachtbouw, een fast- moving industry aldus de geboren Canadees. Hij erkent dat er soms veel ‘lawaai’ gemaakt wordt over het onderwerp AI, met gebruik van veel buzz-woorden. Om zijn werkveld te illustreren begint Odendaal met een korte uitleg over ontwerpprocessen in de jachtbouw. “Een jacht is een complex systeem van systemen. Bij het ontwerpen werken we met de traditionele ontwerpspiraal. Bijna alle aantal aspecten van het ontwerp zijn van invloed op de andere aspecten. Zaken als rompvorm, voortstuwing, zeewaardigheid of de manoeuvreerbaarheid. De indeling van het jacht is bijvoorbeeld weer bepalend voor de gewichtsverdeling. Dus iedere keer als één enkel aspect wijzigt, zijn er op de andere onderdelen ook weer verfijningen nodig. Zo komt elk aspect telkens opnieuw aan bod in de spiraal. Maar, zo kom je wel steeds dichter bij het doel, het uiteindelijke optimale ontwerp. Je kunt je voorstellen dat dit een proces is dat veel tijd vergt.” Meer data nodig Graag zou je vooraf willen weten hoe systemen op elkaar reageren. Elk onderdeel moet nu telkens opnieuw worden uitgerekend om te zien hoe het op andere onderdelen reageert. Machine Learning kan dit proces veel sneller uitvoeren. “Het is echt een bottleneck in het ontwerpproces. Modellen zijn ontzettend snel en het ontwerpproces zou een stuk sneller zijn als AI snel verschillende berekeningen maakt”, zegt Odendaal. Met real-world-data is precies te bedenken wat we graag zouden willen. Het idee is dat er voldoende data zijn zodat het model robuust is en kan leren. Helaas is dat niet het geval. Er is nog een groot gat tussen de echte wereld en de wereld van de modellen. De uitdaging is om deze complexe relatie te overbruggen. Dat zal trouwens nooit voor 100 procent lukken maar we kunnen een eind komen. Voorwaarde is dat we meer data beschikbaar hebben en dat we weten hoe we die gegevens kunnen toepassen. Data voor de AI-modellen zijn volgens Kirsten ‘goud’, het nieuwe geld. Alleen, hoe je het kunt gebruiken, dat is een ander verhaal. Odendaal noemt als voorbeeld stabilisatievinnen. “Bij superjachten draait alles om het comfort aan boord. Deze uitsteeksels van de romp neutraliseren de schommelingen van het jacht tijdens het varen, maar ze verbruiken enorm veel energie. Ook voor de ontwerpers kosten ze veel hoofdbrekens. Het systeem moet heel flexibel zijn waarbij elk scenario moet worden uit04 2025 | HISWA MAGAZINE 15
16 Online Touch Home