jachtbouw AI ondersteunt Computated Fluid Dynamics-berekeningen. Voor Machine Learning zijn gratis online tools beschikbaar. gewerkt. In plaats daarvan zou met Reinforcement Learning een model kunnen worden getraind. Zo’n model wordt een agent genoemd en leert door beloningen om tot een maximum van comfort te komen, met minimaal gebruik. Daarbij heeft het model een breed spectrum aan data beschikbaar van allerlei verschillende condities op zee.” Odendeel pauzeert even. “Reality? We are starting to investigate.” CFD Computational Fluid Dynamics (CFD) is nog altijd koning. Een complex stukje software waarmee kan worden voorspeld hoe Perspectief voor de watersport Gaan deze ontwikkelingen ook op voor de watersport? Bovenstaande processen hebben vooral betrekking op het ontwerpen van superjachten. Voor de reguliere jachtbouw is er doorgaans minder budget beschikbaar. Odendeel ziet wel lichtpuntjes. “Er is veel kennis vereist om Machine Learning toe te passen op het ontwerpproces. En ook het instapniveau is hoog. Maar heel recent is deze barrière wel verminderd. Er zijn gratis online tools en het instapniveau is niet meer zo’n technologische uitdaging.” ‘Real world data’ is het nieuwe goud. Volgens Oldendaal is AI van grote toegevoegde waarde voor het businessproces. Toch ziet hij AI meer als een ‘enabler’ dan als de ‘magic bullet’. Uiteindelijk is het toch een tool. AI en Machine Learning zijn veelbelovend, maar kunnen zeker nog niet het hele ontwerpproces overnemen. Bij kleine onderdelen van het proces is dat voorlopig al lastig genoeg. boten bewegen in chaotische golven. Het geeft zeer goede resultaten maar vergt nog altijd extreem veel rekenkracht van computers. Volgens Oldendaal kan Machine Learning een nuttige rol spelen om de berekeningen sneller te laten uitvoeren door de software direct te besturen. AI kan CFD zeker niet vervangen maar kunstmatige rekenmodellen kunnen wel in de buurt komen van de uitkomst van CFD. “De modellen zijn niet het meest accuraat maar goed genoeg om op basis ervan ontwerpbesluiten te nemen. Bovendien kun je eerder in het ontwerptraject besluiten nemen en dat is vaak erg nuttig, je kunt eerder bijsturen. Bij MARIN zijn we in het beginstadium om die processen te optimaliseren.” Hij haast zich erbij te zeggen dat de AI-modellen die CFD-berekeningen simuleren ontzettend snel zijn, maar dat je de resultaten altijd moet valideren. 04 2025 | HISWA MAGAZINE 17
18 Online Touch Home