22

het portret rubriek Lobke van Enkhuizen In de rubriek Het Portret zetten we een persoon in de spotlights die op dat moment in de actualiteit is of verband houdt met het thema. In dit nummer met jachtbouw als thema is dat Lobke van Enkhuizen, projectmanager nieuwbouw & refit bij Jachtwerf Gebroeders van Enkhuizen. Tekst: Liane Jansen Hoe ziet jouw nieuwe baan als projectmanager bij Gebroeders van Enkhuizen eruit? “Mijn focus ligt vooral op de planning, klantcommunicatie en budgetbewaking. Ik werk nauw samen met mijn vader, Marko van Enkhuizen. Hij richt zich op de techniek en kwaliteitscontrole aan boord. Ik pak de rest op en loop veel met hem mee. Zo ben ik veel aanwezig op de werkvloer. Ik zie het als mijn taak om samen met hem en het team continu te zoeken naar de balans tussen techniek, planning en klantwensen. Dat vraagt om overzicht, structuur en flexibiliteit. Die combinatie van mens en proces: daar krijg ik energie van.” Wat zijn je plannen om dat te optimaliseren? “Mijn ambitie is om het familiebedrijf stap voor stap verder te professionaliseren. Zonder de kracht van onze expertise en onze korte lijnen te verliezen. Denk aan het verbeteren van processen, het optimaliseren van de projectadministratie en het versterken van de samenwerking met vaste leveranciers en onderaannemers. Daarnaast wil ik de kennis en ervaring Die combinatie van mens en proces: daar krijg ik energie van. die we in huis hebben, beter benutten door ruis weg te nemen. Bijvoorbeeld door processen te structureren en te automatiseren. Zo kan iedereen zich richten op hetgeen waar hij goed in is.” Welk innovatief project houdt jou momenteel bezig? “Op dit moment werken we aan meerdere zeiljachten die zijn uitgerust met een hybride voortstuwingssysteem, dieselelektrisch. Met als bijzonder element dat het systeem ook kan regenereren. Bij snelheden vanaf zeven knopen wordt tijdens het zeilen energie teruggewonnen, waarmee de volledige stroomvoorziening aan boord wordt gedekt, zónder tussenkomst van een generator. Het is een trial-and-error project met als uitdaging om ook bij lagere snelheden regeneratie mogelijk te maken.” In hoeverre zijn jullie bezig met AI? “AI zetten we nu vooral in bij de administratieve kant van ons bedrijf, bijvoorbeeld bij het opstellen van brieven of het snel vinden van CE-regelgeving. Dat laatste is voor ons echt een uitkomst: het opzoeken van de juiste wet- en regelgeving kostte voorheen veel tijd. AI helpt ons om dat proces flink te versnellen. Ik ben me bewust van de bredere toepassingen van AI, zoals het automatisch controleren van 3D-modellen op fouten of het slim plannen van inkoop en voorraad. Ik verwacht dat AI niet alleen impact gaat hebben op het jachtontwerp, maar ook op het productieproces. Ontwikkelingen die ik de komende tijd ga verkennen.” De wereldhandel is momenteel flink in beweging: hoe anticipeer je hierop? “Wij merken de gevolgen van importheffingen vooral indirect, via onze leveranciers. Zij ondervinden vertraging in hun leveringen, wat extra druk legt op ons bouwproces. In enkele gevallen heeft dit zelfs de opleverdatum in gevaar gebracht. 22 HISWA MAGAZINE | 04 2025

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication