26

wet- en regelgeving De nieuwe Rijkswet nationaliteit zeeschepen en de gevolgen voor pleziervaartuigen Op 1 juli 2025 trad de Rijkswet nationaliteit zeeschepen (hierna: de Rnz) in werking. Verouderde en versnipperde regelgeving omtrent de registratie van zeeschepen is daarmee vervangen door een nieuw overzichtelijk stelsel, vervat in één wet. Tekst: Michaël Steenhoff (met medewerking van de Inspectie Leefomgeving & Transport) De Rnz geldt voor de registratie van alle zeeschepen in het algemeen. Daarom heeft het ook effect op zeegaande pleziervaartuigen. Dat zijn alle boten die niet bedrijfsmatig ingezet worden en door hun eigenaren privé gebruikt worden voor recreatieve doelen. Wanneer mensen internationale reizen maken, is het verstandig dat zij een zeebrief aanvragen. Dit is in feite een ‘paspoort’ van het jacht. De zeebrief legt vast dat het een Nederlands jacht is en geeft formeel het recht de Nederlandse vlag te voeren. Zo worden problemen in buitenlandse havens voorkomen. Verandering registratieproces zeeschepen in eigendom De grens van 24 meter die het verloop van het registratieproces voor pleziervaartuigen bepaalt, blijft hetzelfde. Pleziervaartuigen met een lengte van minder dan 24 meter De Rnz in het kort De Rnz heeft als doel om regelgeving omtrent de registratie van zeeschepen te centraliseren onder één wet. Daarnaast zorgt de Rnz voor een beter registratieproces voor het voeren van een vlagregister voor zeeschepen. Doordat het registratieproces van zeeschepen in het algemeen aangepakt wordt, wordt het registratieproces van pleziervaart hierin meegenomen. In de praktijk betekent het alleen dat - voor de aanvraag van de zeebrief - de nationaliteitsverklaring van de ILT vervangen wordt door de nationaliteitstoets bij het Kadaster. Het vlagregister is nu openbaar en voor iedereen toegankelijk. vallen nog steeds onder een lichtere registratieprocedure dan pleziervaartuigen van 24 meter of langer. Deze laatste zijn onderworpen aan een zwaardere toets en moeten – net als voorheen – een meetbrief aanvragen bij een erkend klassenbureau. Wat er voor de pleziervaart verandert: • Niet langer een nationaliteitsverklaring aanvragen bij de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT), maar voortaan een nationaliteitstoets aanvragen bij het Kadaster. • Alle bezitters van pleziervaartuigen moeten zich eerst aan26 HISWA MAGAZINE | 04 2025

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication