32

nieuws rubriek Inclusiegids ICOMIA over rol vrouwen in botensector Tijdens het ICOMIA/IFBSO-congres in Palma de Mallorca presenteerde het diversiteitscomité van ICOMIA de inclusiegids ‘Innovatieve inclusie – Ondersteuning van vrouwen in de botenindustrie’. Dat het onderwerp hoognodig aandacht heeft, blijkt uit het feit dat slechts 1 op de 50 CEO’s in de maritieme sector een vrouw is. In de gids worden manieren onderzocht om de gendergelijkheid in de sector te bevorderen. De gids is te downloaden op de website van ICOMIA. www.icomia.org Recordbestelling elektrische veerboten Het Indiase vervoersbedrijf JalVimana Shuttles in Mumbai heeft een recordbestelling gedaan van maar liefst 11 Candela P-12-veerboten. Volgens Candela is dit momenteel de grootste bestelling van een vloot elektrische, foilende vaartuigen ter wereld. De elektrische veerboten gaan twee van Mumbai’s meest gebruikte waterroutes bedienen: tussen de Gateway of India en Alibaug, en van de Gateway of India naar Elephanta Island. www.jalvimana.com NIEUWSINNOVATIE Hotspotkaart KNRM Op basis van een enorm aantal reddingen maakte de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij een analyse. Daaruit komen vijf zogenaamde hotspots naar voren, plekken waar watersporters relatief vaak in de problemen komen. Het gaat om het Waddengebied, het IJsselmeer, de Zeeuwse wateren, de Biesbosch en de Randmeren. Stuk voor stuk gebieden met ondieptes waar schippers op vastlopen. Na motorstoringen is dit de meest voorkomende reden voor de KNRM om uit te rukken. www.knrm.nl Nieuwe nautische smartwatch van Garmin Volgens Garmin is het nieuwe Quatix-horloge meer dan een nautische smartwatch. De maker heeft het over een compleet watersportinstrument met uitgebreide gezondheids- en fitness functies. Belangrijke vernieuwingen van de Quatix 8 zijn het Amoled-scherm, ingebouwde luidspreker en microfoon, een nieuwe hartslagmeter en de mogelijkheid om de smartwatch mee te nemen naar 40 meter diepte. www.garmin.com Langer nodig voor Hypersail Het 30 meter lange monohull racejacht Hypersail, ontworpen door de succesvolle scheepsarchitect Guillaume Verdier, is geïnspireerd op Ferrari’s Hypercar. Volgens Ferrari combineert het jacht technologieën uit zowel de nautische als de automobielsector. Opvallend is dat Hypersail is getekend zonder verbrandingsmotor. Energie aan boord wordt gegenereerd met zonne-, wind- en kinetische energie. Zeeproeven met Ferrari’s Hyperyacht staan ingepland voor 2026. www.ferrari.com 32 HISWA MAGAZINE | 04 2025

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication