spullen ‘af fabriek’ leveren, dan zeg je in feite: beste buitenlandse klant, hier staat -ie. Kom ‘m maar halen en regel zelf dat hij in je thuisland langs de douane komt. Dat is niet erg klantvriendelijk. Wij verzorgen het hele traject van deur tot deur, vanaf de fabrikant of werf die zijn product levert totdat de boot aan de steiger ligt in een ander land. Dat betekent dat we zorgen voor een stevige transportbok voor boten, zodat ze niet door de bemanning van allerlei vrachtschepen op eigen houtje worden vastgesjord. We pakken de boten ook in met krimpfolie, ze worden anders erg vies van roet uit de schoorstenen van zeeschepen. En bij het inklaren zorgen we ervoor dat alle toegangen, kastjes en verborgen ruimtes open en toegankelijk zijn. Als de douane er wil kijken, maken ze het desnoods met geweld open dus kun je maar beter ervoor zorgen dat ze erbij kunnen.” Voorbereid Transport Partners regelt het vervoer van Amerikaanse jachten zoals Bayliner en Stingray naar Europa, maar ook voor Nederlandse werven verzorgt hij de export naar de Verenigde Staten: voor Essence dus, maar ook voor Lekker Boats, Aluqa en anderen. In de jaren 2008 en 2009 zag hij de trans-Atlantische handel in boten instorten. Inmiddels zijn de exportactiviteiten uitgebreid met Scandinavië, het MiddenOosten, Afrika en Nieuw-Zeeland. China kent lastige importtarieven en douaneperikelen, weet Spinhoven inmiddels, maar wie HISWA MAGAZINE 3 Export en BTW “BTW volgt boot”. Afdelingsmanager jachtbouw Michaël Steenhoff van HISWA Vereniging vat kernachtig samen hoe de regels met het al dan niet rekenen van BTW door een Nederlandse werf aan een buitenlandse klant moeten worden toegepast. Bij export wordt de BTW geheven in het land van bestemming. Dat geldt bij ‘intercommunautaire export’ - binnen de EU in bestuursjargon - maar ook bij levering buiten de EU. De Europese regel is dat elk land zijn BTW-tarief mag bepalen tussen de 15 en 25 procent. Veel landen zullen dus een lager tarief hebben dan de 21 procent van Nederland. En buiten de EU al helemaal. Export waarbij de werf 0 procent BTW rekent, is dus gunstig voor de klant. “Let wel: de werf moet aantonen dat de boot daadwerkelijk naar het buitenland is getransporteerd,” waarschuwt Klaas Dijkstra van DHK Tax & Legal, een fiscaal advieskantoor gespecialiseerd in exportbegeleiding en tevens HISWA Supplier. “Anders legt de Belastingdienst alsnog een BTW-aanslag op over de verkoopwaarde van de boot. Een aankoopbon van een buitenlandse klant is niet genoeg, er moeten documenten zijn van het transport. Als een klant zelf de boot of de apparatuur komt halen, heeft de leverancier een probleem.” Overigens is de situatie bij levering aan een particulier vaak ingewikkelder dan bij levering van het ene bedrijf aan het andere. “Zo moet iemand met een Nederlands paspoort die een boot laat leveren op een Caribisch eiland, de BTW betalen zodra hij Nederlandse wateren binnenvaart,” weet Dijkstra. de juiste wegen kent kan veel kosten vermijden door via Hong Kong in te voeren. De voormalige stadsstaat kent nog altijd meer vrije handel dan het Chinese moederland. Hoewel zijn bedrijf alle perikelen kan regelen, houdt Spinhoven startende exporteurs 23
24 Online Touch Home