Nederland is een écht superjachtbouwland. Jaarlijks leveren Nederlandse werven meerdere superjachten af. In 2016 waren het er in totaal achttien met een gemiddelde prijs van 51.5 miljoen euro per superjacht. Aanschaf is één ding, daarna moet het jacht in de vaart worden gehouden. Denk hierbij aan management, bemanning, verzekeringen, onderhoud, ligplaatsen en brandstof. Welke kansen heeft Nederland om vaker als vlagregister voor superjachten te fungeren? Tekst: Michaël Steenhoff Een veelgebruikte aanname is dat de jaarlijkse kosten voor de exploitatie van een superjacht ongeveer 10 procen zijn van de originele aanschafwaarde. Aangezien er wereldwijd meer dan 5.000 superjachten rondvaren, kan dat een enorme potentiële inkomstenbron voor de Nederlandse Zolang het jacht commercieel wordt ingezet, is Nederland vanuit fiscaal opzicht een aantrekkelijk alternatief. jachtbouwindustrie betekenen. Nu wordt er zodra een superjacht is afgeleverd, vaak koers gezet naar populaire vaargebieden zoals de Middellandse Zee of het Caraïbische gebied. HISWA Vereniging heeft als ambitie om de relatie tussen Nederlandse bedrijven en het superjacht te versterken. Het superjacht moet niet alleen gebouwd, maar ook geregistreerd, gemanaged, bemand én onderhouden worden in Nederland. Zo komt een deel van de jaarlijkse uitgaven aan een superjacht terecht bij het Nederlandse bedrijfsleven. Onder de noemer Flying the Dutch flag wordt hard gewerkt aan deze ambitie. Zo zijn er wijzigingen doorgevoerd in de Nederlandse wet- en regelgeving om meer superjachten in het Nederlandse scheepsregister te krijgen. Vooralsnog heeft dit nog niet geleid tot een grote toename van het aantal superjachten onder de Nederlandse vlag. De scheepsregisters van bijvoorbeeld Malta en de Kaaimaneilanden zijn populair. Malta heeft in Europa het grootste aantal jachten onder haar vlag. Internationaal hebben de Kaaimaneilanden de meeste superjachten geregistreerd. Malta en Kaaimaneilanden populair Stagiair Hidde van Enkhuizen voerde bij HISWA Vereniging een onderzoek uit naar de kansen om meer superjachten onder Nederlandse vlag te laten varen. Hij vergeleek de vlaggenstaten Nederland, Vaker Nederlandse vlag
27 Online Touch Home