28

Superjachten in de haven van Valetta, hoofdstad van Malta. zijn de Nederlandse bemanningsvereisten echter vergelijkbaar met die van Malta en de Kaaimaneilanden. De Nederlandse richtlijnen voor de minimale bemanningsomvang zijn zelfs coulanter dan de richtlijnen van Malta en de Kaaimaneilanden. Dat betekent dat een superjacht dat geregistreerd is in Nederland met minder bemanning mag varen. De service van het Nederlandse scheepsregister moet verbeterd worden. Tot slot Uit het vergelijkingsonderzoek komt naar voren dat de fiscale wet- en regelgeving steeds verder gereguleerd wordt. Het is dan ook een goed moment om Nederland als vlaggenstaat voor superjachten te promoten. Voorwaarde is wel dat daarnaast de serviceverlening van het Nederlandse scheepsregister verbetert zodat er ook een goed product geleverd kan worden. Hiervoor zet HISWA Vereniging nu de nodige stappen in samenwerking met het Ministerie van I&W. Hierdoor lijkt de kans om de Nederlandse vlag vaker op superjachten te gaan zien steeds groter te worden. 28 Vlag De vlag waaronder bootbezitters varen, bepaalt de nationaliteit van het jacht. Dat betekent dat moet worden voldaan aan de wet- en regelgeving die in dat land gangbaar is. Zoals belasting die betaald moet worden, hoe het eigendom geregeld is, hoe de financiering geregeld kan worden en welke regels er gelden voor de bemanning. Jachten varen dus onder de vlag van het land waarin ze staan geregistreerd en varen dus niet altijd onder de vlag van het land waaruit de eigenaar van het jacht afkomstig is. Landen zoals Malta en de Kaaimaneilanden kennen gunstige voorwaarden voor het registreren van jachten, maar ook de Nederlandse vlag is een goede optie als het jacht gebruikt wordt voor charter. HISWA Vereniging wil de voordelen van het varen onder Nederlandse vlag in kaart brengen en deed onderzoek hoe dit verbeterd kan worden. Het onderzoeksrapport kunt u downloaden op www.hiswa.nl/dutchflag. HISWA MAGAZINE 3

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication