Mis de boot niet Er komt een nieuwe koers voor binnenvaartcertificaten. Het doel hiervan is om het certificeringproces efficiënter te maken voor alle partijen. Voor alle vaartuigen die een binnenvaartcertificaat hebben of nodig hebben, verandert er iets. In dit artikel beantwoordt Aren Jumelet, senior inspecteur bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT), de meest gestelde vragen. Tekst: Aren Jumelet meter lengte of langer en om pleziervaartuigen waarvan de lengte x breedte x diepgang meer dan 100 m3 2018 moeten deze vaartuigen voorzien zijn van een certificaat. Wat moet een bootbezitter regelen? Voor welke vaartuigen is het nieuwe binnenvaartcertificaat van toepassing? De nieuwe certificaatplicht gaat in op 30 december 2018 en geldt voor alle vaartuigen, dus ook voor pleziervaartuigen. Hierbij gaat het om pleziervaartuigen van 20 34 Eigenaren van pleziervaartuigen die een binnenvaartcertificaat nodig hebben, moeten zich zo snel mogelijk aanmelden. Voor pleziervaartuigen die voor 2009 al in de vaart waren en na 2018 een binnenvaartcertificaat nodig hebben, geldt tot 30 december 2018 een overgangsregeling. Er komt dan alleen een toets op geen klaarblijkelijk gevaar. De aanvraag voor het certificaat moet zo snel mogelijk, uiterlijk vóór 1 november 2018, worden ingedien bij een door ILenT aangewezen klassenbureau of keuringsinstantie. Vaartuigen die na 1 november 2018 worden aangemeld, kunnen vrijwel zeker niet op tijd worden gecertificeerd en moeten vanaf 30 december 2018 aan de nieuwe eisen voldoen. Een toets op de nieuwe eisen is een stuk zwaarder dan alleen een toets op klaarblijkelijk gevaar. Pleziervaartuigen die vanaf 2009 in de vaart zijn gekomen, moeten voldoen aan de nieuwe eisen. Hoe ziet een keuring eruit en waar wordt op gelet? Als het vaartuig al voor 2009 in de vaart was, gebeurt de certificering op basis van is. Vanaf 30 december ‘geen klaarblijkelijk gevaar’. Pleziervaartuigen die na 2009 in de vaart zijn gekomen, moeten voldoen aan het ROSR of de EU-richtlijn en vanaf oktober 2018 aan de ES-TRIN, de European Standard laying down Technical Requirements for Inland Navigation vessels. Bij het onderzoek tot certificeren op basis van geen klaarblijkelijk gevaar is het uitgangspunt: een pleziervaartuig in de vaart vóór 2009 zal na 2009 niet ineens een gevaar zijn. Om vast te stellen of er geen sprake is van klaarblijkelijk gevaar moet een expert van een door de ILenT aangewezen keuringsinstantie of klassenbureau het vaartuig onderzoeken. Klaarblijkelijk gevaar kan onder andere voorkomen bij: • Cascosterkte en huiddikte • Stuurwerk en stuurmachine • Vrij zicht • Ankerinrichting • AIS en marifoonverbinding/ bediening • Gasinstallatie • Brandveiligheid • Reddingsmiddelen • Manoeuvreereigenschappen • Achterstallig of matig onderhoud Wat gebeurt er als overgangstermijn is verlopen? Als een vaartuig na 30 december HISWA MAGAZINE 3
35 Online Touch Home