Nieuwe campagne arbeidsmarktbranding: Maritime by… ONDERNEMERSNIEUWS Stichting Nederland Maritiem Land, de netwerkorganisatie van de maritieme sector, start met collectieve arbeidsmarktbranding voor de gehele maritieme sector. HISWA Vereniging vult de campagne in voor de jachtbouw en watersport. Het merendeel van de bedrijven in de jachtbouw en watersport kampt met moeilijk vervulbare vacatures. Goede vakmensen zijn nauwelijks te krijgen vanwege de ‘war on talent’. Bouwt u mee aan de campagne? Gezamenlijk proberen de verenigingen in de maritieme sector het werken en leren in de sector zo goed mogelijk te profileren. In de komende twaalf jaar is de verwachting dat er een tekort is aan 120.000 technici. 50% van de IT-vacatures blijkt momenteel al moeilijk in te vullen. Duurzaamheid, technologie en innovatie blijven echter belangrijke topics. Sectoren gaan een blijvende strijd aan om dezelfde talenten. Om de arbeidsmarktbranding van de maritieme sector eenduidig en sterk vorm te geven is een gezamenlijke branding ontwikkeld. Onze sector is interessant en uitdagend en dat moeten we samen laten zien. We moeten ons verhaal delen. Samen werken in de maritieme sector, dat is werken in een onvoorstelbaar Nieuwe HISWA-cao HISWA Vereniging sloot samen met CNV Vakmensen een nieuwe cao af. De handtekening onder het nieuwe akkoord is na lange onderhandelingen gezet. Werkgevers en werknemers in de watersport- en jachtbouwsector werken voortaan met een nieuwe cao. HISWA Vereniging en CNV Vakmensen zijn tevreden met het nieuwe cao-akkoord. In de nieuwe cao zijn salarisverhogingen opgenomen. Die komen bij elkaar neer op gemiddeld 2,5% per jaar gedurende de looptijd van de cao. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over een vaste verhoging voor alle medewerkers en gelden er voortaan extra voordelen voor lagere salarisschalen. Een ander pluspunt in de cao is dat er meer aandacht komt voor duurzame inzetbaarheid en scholing. HISWA MAGAZINE 3 11 De cao werd voor het eerst in de geschiedenis afgesloten zonder FNV, vanwege onhaalbare looneisen. De HISWA-cao is verplicht voor alle bedrijven die zich bezighouden met (af)bouwen, vaarklaar maken, repareren en onderhouden van houten- en/of kunststoffen jachten en / of het verlenen van dienstverlenende activiteiten in de watersport, zoals verhuur van ligplaatsen, verhuur van boten en verkoop van boten. Meer informatie: Herbert van Oord, manager arbeidsmarkt: h.van.oord@hiswa.nl. grote en innovatieve wereld waarin Nederland al vele jaren toonaangevend is. Kies voor één van de uitdagende beroepen in deze sector en maak het verschil, is de boodschap. Met elkaar wordt lading gegeven aan de nieuwe campagne ‘Maritime by...’. Alle bedrijven in de maritieme sector kunnen aansluiten, dus ook watersportbedrijven. U kunt de campagne geheel op maat maken van uw eigen bedrijf, bijvoorbeeld door een eigen titel in te vullen, een eigen afbeelding in te plakken, het eigen logo te uploaden of op te roepen tot een bepaalde actie. Alles is er op gericht om u te ondersteunen bij uw zoektocht naar nieuwe medewerkers. Binnenkort ontvangen HISWA-leden meer informatie over hoe zij kunnen participeren. Meer informatie bij Herbert van Oord, manager arbeidsmarkt: h.van.oord@hiswa.nl.
12 Online Touch Home