Annelies Damen van het familiebedrijf – waar Amels onder valt – bouwde in Azië een groot netwerk op. Varen op een luxe jacht is in Azië een relatief nieuwe vorm van tijdverdrijf. Volgens Caminada slaat het concept semi-custom built van Amels juist bij de Aziatische klanten aan. Deze reeks platformjachten sluit aan op hun specifieke wensen. Aziaten zijn vaker ongeduldig en willen snelle levering, en ze kiezen vaak voor een exclusief interieur naar hun eigen smaak. ‘Met deze reeks superjachten hebben wij een levertijd van anderhalf tot twee jaar. We bouwen ook full-custom, maar dan kost de bouw zo’n vier jaar. Zo lang willen onze klanten in Azië niet wachten.’ Met het concept van semi-custom built is Amels in Azië in de prijzen gevallen. Zo won de superjachtbouwer the Asia Boating Award in 2019 voor de Volpini 2 in de categorie Best Worldwide Semi Custom Built Yacht (>25m). Blikvanger Amels investeert in Azië: voor niets gaat de zon op. Zo bouwden zowel Roos als Annelies Damen van het familiebedrijf een groot netwerk in dit werelddeel HISWA MAGAZINE 3 op. Yunzhu Jin is in dienst bij de superjachtbouwer voor yacht sales and marketing in Asia. Zij spreekt de Chinese taal en kent de verschillende culturen in de regio. Dat superjachten steeds meer te zien zijn op de wateren in Azië stimuleert de interesse van de Aziaten, stelt Caminada. ‘Dat geldt ook voor de botenbeurs. Twee jaar geleden hadden we superjacht La Familia van 55 meter als blikvanger op de Singapore Yacht Show, die halverwege op rondreis in de regio was. Dat geluk heb je niet elke keer.’ Trends in export De exportgroei van ondernemers die over de grens werken steeg vorig jaar met 9 procent. Ook de verwachting voor het komend jaar is positief: 8 procent. Alleen het vertrouwen dat exporteurs hebben in het economische klimaat doet een stap terug: van 7,2 in 2018 tot 6,6 voor dit jaar. Dit onderzoek – Trends in export – is uitgevoerd door Evofenedex en Atradius. Meer informatie: www.trendsinexport.nl. 25
26 Online Touch Home