De Cosmos moet in 2022 worden opgeleverd. Het is dan voorzien van een helikopterplatform dat kan veranderen in een buitenbioscoop, een kristallen lift van het benedendek naar het zonnedek en een zeven meter lang zwembad met waterval en glazen bodem. Heesen ziet potentie in de Aziatische markt. Snelste jacht De 80 meter van de Cosmos betekent dat de grootste lengte van de jachten sinds de oprichting van Heesen Yachts 40 jaar geleden bijna is verdrievoudigd. Frans Heesen begon het bedrijf in 1978 en het eerste jacht dat hij bouwde was de 28 meter lange Amigo. Tien jaar later daagde de Amerikaanse zakenman John Staluppi hem uit om een jacht te bouwen dat harder kon varen dan 50 knopen per uur. Heesen nam de uitdaging aan en dit leidde tot de bouw van de 38 meter lange Octopussy, destijds het snelste superjacht van de wereld en nog steeds een van de snelste superjachten. Vanaf 2003 werd de werf uitgebreid met drie dokken van 57 meter lang. In 2012 ging Frans Heesen met pensioen. Vier jaar later leverde de werf het grootste jacht in haar bestaan, de 70 meter lange Galactica Super Nova. De klanten komen inmiddels van over de hele wereld, waarbij Europa, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten belangrijke markten zijn. Potentie ziet Heesen in de Aziatische markt. Speculatief bouwen De jachten die Heesen bouwt, worden volledig volgens de specificaties van de klant gebouwd (custom built), maar klanten kunnen ook kiezen voor een van de semi-custom built jachten. ‘Wij hebben een mooie mix van deze twee’, vertelt Kaasjager. Het voordeel van semi-custom is dat de klant een jacht krijgt dat zichzelf al heeft bewezen op het gebied van engineering, performance, verbruik, trilling en geluid. Het is dus geen prototype en de klant kan kleine aanpassingen blijven doen.’ De vorig jaar opgeleverde 50 meter lange Home, het eerste jacht dat werd uitgerust met hybride voortstuwing, werd speculatief gebouwd. Een klant was er dus nog niet voor toen met de bouw werd begonnen. Ongeveer de helft van de opdrachten van Heesen wordt nu op deze manier gebouwd. In het geval van de hybride Home was de techniek aan boord van het jacht iets waarin de werf een goede toekomst ziet. Heesen in cijfers • Het maximum vermogen geleverd in een jaar bedraagt 36.757 pk. • In een jaar wordt 265.000 kilo aluminium en 475.000 kilo staal gebruikt. • Op de vier jachten die per jaar worden gebouwd, gaat 14.400 liter verf. • Per jacht wordt ongeveer 8.000 vierkante meter aan verf opgebracht. • In een jacht zit rond de 60 kilometer aan kabels. • Heesen telt 450 vaste medewerkers en 200 externe medewerkers. In de hybride stand van de Home is de hoofdmotor afgekoppeld en staat de elektromotor rechtstreeks op de tandwielkast. De stroom voor de elektromotor komt van de dieselgeneratoren. Een deel van de zo opgewekte stroom is bestemd voor gebruik aan boord, de rest gaat naar de twee elektromotoren van elk 127 kW. Het geeft de Home in de hybride stand een snelheid van 9 knopen per uur, in de normale dieselstand is dat ruim 16 knopen. Omdat generatoren in een geluidsdichte kast staan, vaart de Home in de hybride stand zeer stil. ‘Het is alsof je afgemeerd ligt’, maakt Kaasjager duidelijk. Het interieur van een van de 50 meter jachten. Een brug van een van de superjachten in aanbouw op de interieurafdeling in Oss. HISWA MAGAZINE 3 29
30 Online Touch Home