34

Comfortverhogende duurzaamheid op een toercatamaran. geschikt voor hergebruik. Het laat zich makkelijk omsmelten en is een tweede keer net zo goed als de eerste keer gebruik. Het gaat ook lang mee. Leverancier Hydro, een fabriek die aluminium inzamelt en er nieuw te gebruiken materiaal van maakt, zamelt kozijnen in die 40 of 50 jaar geleden werden toegepast in huizen. Kluin: “Voor het hergebruik van het materiaal is véél minder energie nodig dan voor de eerste productie: maar zo’n 5 procent. Alleen al aan materiaal besparen we 95 procent energieverbruik. En we hoeven geen bauxiet uit de grond te halen.” Zo zijn er meer duurzame kwaliteitsverbeteringen. Kluin is op dreef: “Dekbekleding van kurk heeft grote voordelen: het is net zo mooi als teak, maar wordt veel minder snel warm of koud, het is stroever en voelt heerlijk onder de voeten. Bovendien isoleert het goed, in de zon blijft het onderdeks koeler en als het koud is koelt het binnen minder snel af. De dekbekleding is een mooi voorbeeld van hoe je een veel beter, duurzamer, luxueuzer materiaal vindt als je doorvraagt en niet de gebruikelijke keuzes maakt.” Interieurbekleding van ananasbladeren. Hetzelfde geldt voor de bekleding van het interieur. Leer of textiel vergt chemische bewerkingen en komt uit een industrie van massaproductie waar de kostprijs belangrijker is dan het proces. Vaan vond een alternatief in PinoTex: een leerachtig materiaal gemaakt van ananasbladeren. Een kajuitcatamaran 34 van Nederlands fabrikaat is relatief onbekend. Sinds de Wadvogel in de jaren ’80 is er weinig in dit segment gebouwd. Kluin wilde sportiever varen dan de ‘tractors’ zoals hij ze omschrijft van de grote werven die zeilende vakantieplatforms leveren. Hij keek naar de lijnen en ontwerpen van monohulls. Veel zeilers vinden de hoge gevaartes toch vrij lelijk. Een Franse ontwerper optimaliseerde de rompvormen onder water, het Nederlandse Van Wijk Yachtcreation berekende sterkte, materiaaldikte en constructie. De eerste Vaan R4 gaat november van dit jaar te water. De première is op de botenbeurs La Grande Motte in Zuid-Frankrijk in april 2020. Zachtglijdend luxejacht Veel minder weerstand van de romp in het water. Daarvoor zorgt de Fast Displacement Hull Form van Van Oossanen Naval Architects. Die is ontwikkeld voor grote schepen en superjachten om op hoge snelheid te kunnen varen zonder te planeren en op gematigde snelheden te kunnen varen met 40 procent minder brandstofverbruik. Daarnaast ontwierp hetzelfde bureau de Hull Vane, een soort spoiler onder water achter het achterschip. Hiermee wordt de aanstroming van water naar de schroef verbeterd, net als de afstroom van water achter de spiegel. Zo wordt het rendement van de schroeven hoger, het jacht stabieler en het brandstofverbruik lager. Samen kunnen beide hydrodynamische verbeteringen wel de helft brandstof besparen: 20 procent ten opzichte van een vergelijkbaar jacht, meldt initiatiefnemer Bart Rehe van Sichterman Complete badkamers bij Fort Marina. HISWA MAGAZINE 3

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication