NIEUWSINNOVATIE Boegschroef voor langdurig gebruik Door gebruik te maken van een permanente magneetelektromotor, maakte de Britse fabrikant OYS (Ocean Yacht Systems) een compacte elektrische boeg- of hekschroef die ook voor langere tijd ingeschakeld kan blijven. Bij sterke zijwind kan zo de boeg van een zeiljacht met constante werking vrij van een kade worden gehouden, of het afdraaien van het jacht tijdens manoeuvreren worden voorkomen. De C-series thruster bestaat uit een schroef in een straalbuis, die na gebruik opklapt in een behuizing en de bodem van de romp weer strokend maakt. Het geheel is – mede dankzij het verdwijnen van de noodzaak van hydraulische installatie – compact genoeg om onder de vloerdelen te worden geïnstalleerd. De swing thrusters worden geleverd in vermogens vanaf 33 pk stuwvermogen met een schroef van 25,5 cm diameter, tot 1030 pk met een schroef van 142 cm. www.oys.co.uk Aanlegautomaat Vanaf volgend jaar levert Yanmar een automatisch besturingssysteem waarmee jachten autonoom kunnen aanleggen. Dat kan langszij of met de spiegel of boeg naar de kade. De Japanse motorenfabrikant is het systeem aan het testen op een speciaal daarvoor gemaakt bootje, de Robotic Boat. Dit vaartuig wordt gebruikt om autonoom varen te ontwikkelen, vanuit de kennis van autonome voertuigen die Yanmar al heeft als leverancier van motoren voor landbouwvoertuigen en vrachtwagens. Het Japanse agentschap voor Mariene Geologie gebruikt de Robotic Boat om oppervlaktewater te onderzoeken maar ook als platform voor het ontwikkelen van een autonoom varende onderzeeër. Een eerste uitkomst is al het voor de boot ontwikkelde automatische aanmeerprogramma. De combinatie van satellietnavigatie, optische afstandmeting, het detecteren van objecten met geluidsgolven (doppler effect) en andere technieken, blijkt al zo goed te werken dat Yanmar het automatisch aanleggen vanaf 2020 kan introduceren. De bemanning moet nog wel zelf de stootwillen uithangen en de landvasten aan de kade knopen. www.yanmar.com Motorjacht zonder machinekamer De nieuwste serie luxe motorjachten van de Beach Club-serie van Van der Valk Shipyards heeft ‘geen machinekamer’. De motoren zijn geplaatst onder het zwemplateau, waardoor benedendeks genoeg ruimte is vrijgekomen voor een tweede gastenhut op de motorjachten van tussen de 20 en 30 meter lengte. De hutten liggen langs een gang die door het hele jacht loopt, van de eigenaarshut in de voorpunt helemaal tot aan het zwemplateau achteraan de boot. Het zwemplateau is wel groter dan gebruikelijk in verhouding tot de lengte van het jacht: dat hoort bij de Beach Club-uitvoering. 48 www.wimvandervalk.com HISWA MAGAZINE 3
49 Online Touch Home