Spectaculaire groei HISWA.nl Van gratis botenverkoop tot schoonmaakapp Geen enkel bedrijf kan meer heen om online marketing. Bij HISWA-RECRON zijn verschillende websites die leden ondersteunen bij hun klantbinding en acquisitie. De bekendste is natuurlijk hiswa.nl waar watersporters niet alleen informatie en tips vinden, maar ook een boot kunnen kopen. De website is vorig jaar vernieuwd en kent sinds die tijd een spectaculaire groei. Wat zijn de succesfactoren en hoe kunnen leden optimaal profiteren? Tekst: Liane Jansen “De vernieuwing van hiswa.nl was het grootste online project dat HISWA-RECRON heeft uitgevoerd. We lanceerden in één klap het meest uitgebreide online watersportplatform van Nederland. En met succes: de bezoekersaantallen zijn met maar liefst 250% toegenomen. Consumenten zijn dus op zoek naar kwalitatieve producten en diensten. Gelijktijdig ontwikkelden we een volledig nieuwe website voor ondernemers inclusief een unieke kennisbank: hiswarecron. nl. De consumentenmarkt en bedrijfsbelangen zijn zo uit elkaar getrokken en dat is veel beter te managen. Een enorme klus waar 24 we als communicatieteam hard aan hebben gewerkt”, vertelt Jan Ybema, projectleider online marketing. 365 dagen per jaar watersportplezier De permanente sluiting van de HISWA Amsterdam Boat Show benadrukt nog eens dat online presentaties belangrijker zijn dan ooit. Ybema: “Daarom legden we een strik om onze verschillende watersportplatforms en voegden deze samen op hiswa.nl. De ondernemers hebben zelf de touwtjes in handen. Ze kunnen gebruik maken van unieke applicaties zoals een verkoopmodule voor jachten, een boekingsmodule voor bootverhuur en een eigen bedrijfspagina. Hierdoor is hiswa.nl het online watersportplatform geworden waar consumenten 365 dagen per jaar watersportplezier beleven. Onze nationale watersportcampagne Welkom op het water brengen we ook hier onder. De werving van nieuwe watersporters en conversiemogelijkheden voor onze leden koppelen we zo aan elkaar.” Drie i-principes staan hiervoor centraal: 1. Interesse wekken door een groot en divers aanbod te bieden in verschillende prijsklassen dat ondernemers zelf beheren 2. Inzicht verschaffen door betrouwbare informatie te geven onder het HISWA-label 3. Consumenten in actie laten komen doordat ze kunnen boeken, kopen of contact opnemen met HISWA Erkende Bedrijven HISWA MAGAZINE 3
25 Online Touch Home