29

Wat merken klanten ervan dat je nu HISWA Gecertificeerd Jachtservicebedrijf bent? “Wij nemen met een groep bedrijven het voortouw om onze kwaliteit meer te laten zien aan de consument. Het zou mooi zijn als meer leden hierbij aansluiten. Dat heeft een positieve werking voor de naam van onze hele branche. Maar dit is nog maar het begin van een beweging die ons verbetering moet gaan brengen in de toekomst.” De consument heeft behoefte aan duidelijkheid, heldere afspraken en een betrouwbare partner. Daar draagt dit project aan bij. Eigenaren zijn vaak zeer betrokken bij hun boot en werken hier vaak ook zelf aan. Is dat geen handicap? “Dat is zeker een handicap want regelgeving wordt steeds strikter en daar hebben wij ons als ondernemer aan te houden. Dan kun je het niet hebben dat een klant die regels met voeten treedt want wij worden daar als bedrijf op aangesproken en zijn daar verantwoordelijk voor. Het doe-het-zelven maakt het ook lastig voor onze branche om verder te professionaliseren. Dat is wel een schril contrast met bijvoorbeeld de eerder aangehaalde autobranche waar niemand het in z’n hoofd haalt om in een garage van een bedrijf zelf aan zijn auto te klussen.” Waar liggen de meeste kansen om ervoor te zorgen dat eigenaren het onderhoud aan hun jacht uitbesteden? “Hoe groter het jacht en hoe complexer de techniek die aan boord aanwezig is, hoe eerder een eigenaar het onderhoud zal uitbesteden. De techniek wordt sowieso ingewikkelder, dus professioneel inzicht, kennis en kunde wordt belangrijker. Daar ligt zeker een kans voor ons als sector. Niet alleen commercieel gezien maar ook om verder te professionaliseren en daar is het certificatieproject nu juist voor bedoeld.” Op welke manier draagt certificatie voor jouw bedrijf bij aan het verhogen van de kwaliteit? “Ik vind het belangrijk dat we als sector met elkaar in gesprek zijn en kennis en ervaringen uitwisselen. Leren van elkaar is van onschatbare waarde want HISWA MAGAZINE 3 iedereen worstelt met dezelfde vraagstukken. Vanuit die collectieve ervaringen zijn checklisten en procedures opgesteld die mij helpen onze manier van werken te structureren én inzichtelijk te maken aan de klant. Ik denk dat daar heel veel behoefte aan is.” Is een certificatietraject geen papieren tijger? “Zolang de certificatie ondersteunend is aan de praktijk van alledag en toegevoegde waarde biedt voor het bedrijf én de klant komen we verder. De papierwinkel moet niet de overhand krijgen. Uiteindelijk zijn het de resultaten die tellen en wat klanten daarvan zien en ervaren.” Leren van elkaar is van onschatbare waarde want iedereen worstelt met dezelfde vraagstukken. Hoe zie je de verdere ontwikkeling van dit certificatietraject? “Ik zie dat we in onze branche te weinig volume hebben om voor opleidingen en cursussen interessant te zijn. Zo gaan er vaak cursussen niet door vanwege te weinig deelnemers. We moeten hier echt krachten bundelen om het verschil te kunnen maken. Ik hoop dat we door dit certificatietraject we met elkaar gebruik kunnen maken van onze collectieve kracht. Ook op het gebied van opleiding. Zo kunnen we de sector naar een hoger niveau tillen. Dat is onze grootste uitdaging.” Meer informatie Wilt u meer informatie over het project HISWA Gecertificeerd Jachtservicebedrijf? Neem dan contact op met Michaël Steenhoff: m.steenhoff@hiswarecron.nl. 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication