3

VOORWOORD Voorwoord Snappen “Mam! Hoezo zit jij op Snap? Dat is echt awkward. Ik heb je verzoek geweigerd hoor.” Mijn uitleg aan mijn jongste puber dat ik voor mijn werk onderzoek of een jongerenpagina op hiswa.nl een goed idee is en welke social media – zoals Snapchat – daarbij passen, gaat er maar mondjesmaat in. ‘Snappen’ kan namelijk een uitgelezen kans zijn om mensen te laten meekijken in het bedrijf door behind the scenes-snaps te delen. Maar goed, aan de knoppen draaien van online en social media hoort niet alleen bij mijn werk, maar tegenwoordig bij het werk van vrijwel elke ondernemer. Zeker nu veel events, beurzen en congressen zijn weggevallen vanwege de coronacrisis. Online verbinding maken met je klanten dus. Maar hoe doe je dat? Uit het recente Marketing Trendrapport van Spotler en Beeckestijn Business School blijkt dat het belangrijk is om het menselijke aspect van de buyer’s journey (demo’s, beursgesprekken, salesgesprekken, presentaties etc.) zo goed mogelijk te vertalen naar verschillende online contentvormen. Bij HISWA-RECRON timmeren we flink aan de weg op dat vlak. Er zijn verschillende websites die leden ondersteunen bij hun klantbinding en acquisitie. De bekendste is natuurlijk hiswa.nl die vorig jaar compleet is vernieuwd. Sinds die tijd kent deze site een spectaculaire groei. Wat zijn de succesfactoren en hoe kunnen leden optimaal profiteren? Lees het op pagina 24. Interessant is ook om te kijken hoe andere landen de watersportmarketing aanpakken. Daarom interviewden we Frank Hugelmeyer van de NMMA (de Amerikaanse HISWA). Op pagina 2 vertelt hij over de get on board-campagne in de VS en het belang van ‘reconnecColofon HISWA Magazine is het relatie magazine van HISWA-RECRON. Het blad profileert zich als het toonaangevende vakblad van de watersport industrie. Het blad verschijnt zes keer per jaar en wordt verspreid onder watersport bedrijven en stakeholders in de watersportbranche. ting’. Remco Voorn, eigenaar van marketing- en communicatiebureau The Business Company en lid van de HISWA-stuurgroep Welkom op het water adviseert in hetzelfde artikel vol in te zetten op digitalisering. ‘Neem de tijd om je klantreis in beeld te brengen.’ Het mag duidelijk zijn: marketing staat centraal in dit nummer van HISWA Magazine. Een belangrijk onderwerp. Dat snappen we toch? Liane Jansen Hoofdredacteur Uitgever HISWA-RECRON Storkstraat 24 3833 LB Leusden T 033 - 303 97 00 E communicatie@hiswarecron.nl Advertentieverkoop Roskam Media Frank van Gils T 06 - 53 88 82 66 E f.gils@roskammedia.nl Aan dit nummer werkten mee Hans Buitelaar, Dominique van Dam, Michaël Steenhoff, Lisette Vos Hoofdredacteur drs. Liane Jansen Redactiesecretariaat Rianne Hartog Vormgeving Drukte van Belang Amsterdam Druk Zalsman Zwolle BV Foto cover Otti Fotografie HISWA MAGAZINE 3 3

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication