33

“Als we een motor hebben gemariniseerd, moeten we die opnieuw laten keuren om te zien of hij nog aan de emissienormen voldoet,” vertelt hoofd ontwikkeling Arthur Roeling van Vetus. “Daarvoor huren we een testbank in en een expert van een erkend keuringsinstituut (notified body) die moet komen constateren dat de testcondities correct zijn en de uitstoot binnen de normen valt.” Het is met moderne motoren ingewikkelder om na het mariniseren de uitstootnormen te halen. Het is met moderne motoren ingewikkelder om na het mariniseren de uitstootnormen te halen. Om die normen te halen, passen motorenfabrikanten technieken toe die in een motorruim lastig blijken. Zo wordt vaak uitlaatgas teruggevoerd om nog eens te verbranden: Exhaust Gas Circulation (EGC). Dat kan goed als veel zuurstof via de rijwind wordt toegevoerd, maar is moeilijker in een motorruim. Met een natte uitlaat, waar ook het koelwater mee wordt afgevoerd, ontstaat een hogere tegendruk in het uitlaatsysteem. Daardoor zou weer teveel uitlaatgas worden teruggevoerd naar de motor waardor het brandstofmengsel te schraal wordt. Het vergt een heel precieze afstelling. Nieuw: Navidurin Om toch aan de strenge emissie eisen te voldoen, ontwikkelde Vetus in samenwerking met een groep partners, waaronder Bukh-motoren, het materiaal Navidurin. Dat is een kunststof, glasvezelversterkt polymeer, die heel goed tegen hitte kan, goed tegen chemicaliën en de inwerking van zout kan en bovendien heel nauwkeurig is te modelleren met precisie spuitgieten. Dankzij de juiste diameters van doorvoeren en bochten, kan de tegendruk van uitlaatsysteem of brandstoftoevoer, vrij exact worden bepaald. Door de duurzaamheid van het materiaal veranderen die waarden niet in de loop van de tijd als Navidurin wordt gebruikt. Algvorming groot probleem “Een actueel en vrij ernstig probleem is de opkomst van nieuwe brandstoffen,” constateert Roeling. “Motoren zijn gebouwd voor benzine of diesel. Tegenwoordig moet verplicht tenminste 10 procent van de brandstof zijn gemaakt uit plantaardige bronnen. Die brandstof presteert prima, maar is gevoeliger voor de vorming van alg. Zeker als er water bij de brandstof komt.” Bij auto’s is de omloopsnelheid van de benzine of diesel bijna altijd zo groot dat de tank al weer leeg is voordat alg zicht heeft kunnen vormen. Maar op plezierboten kan een tank met tientallen liters diesel soms meerdere jaren mee gaan, omdat er maar enkele keren per maand wordt gevaren en dan geen lange afstanden op de motor. Dan is algvorming een groot probleem. Een oplossing voor dat probleem is de diesel die uit aardgas wordt gemaakt: GTL. Die kent geen algvorming. Maar de meeste motorenfabrikanten melden dat de garantie vervalt als de motor op GTL loopt. Het kan de rubbers aantasten. Motor met Vetus Navidurin delen HISWA MAGAZINE 3 “Additieven in de brandstof helpen maar gedeeltelijk en die kunnen schadelijk zijn als de dosering te hoog is,” weet Roeling “Het zijn agressieve stoffen, een dopje in een tank moet echt niet ‘voor de zekerheid’ twee dopjes worden.” 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication