37

aan de Nieuwe Meer in Amsterdam. ‘Ik zit bovenop maatschappelijke ontwikkelingen in het onderwijs, HR, CAO en pensioenen. De vraag is steeds hoe zaken beter kunnen. Dat is wat mij drijft. Wat kan ik eruit halen voor onze leden? Zodat ondernemers én medewerkers goed hun werk kunnen doen.’ ‘Wat kan ik eruit halen voor onze leden? Dat is wat mij drijft.’ Coronacrisis Dat is tijdens de coronacrisis een lastige opdracht. Toch maakt Van Oord zich ook in deze tijd sterk voor de leden. Hij nam onder meer deel aan een online overleg van de Commissie onderwijs-bedrijfsleven van werkgeversorganisatie VNO/ NCW. ‘In coronatijd moet Nederland thuiswerken, veel bedrijven gingen op slot. Wat betekent dat voor stagiairs en leerling-medewerkers? We hebben besproken hoe zij zoveel mogelijk hun opleiding kunnen vervolgen. Gelukkig vallen de gevolgen voor onze leden mee. Zij kunnen vaak wel 1,5 meter afstand op de werkvloer hanteren.’ Van Oord ziet in deze tijd juist kansen voor de leden. ‘Mijn oproep aan de leden is om juist nu een plek te bieden. Sla je slag. Andere branches zijn op slot voor stages en opleidingsplaatsen, maar wij zijn open.’ Onderzoek arbeidsmarkt Van Oord heeft mede aan de wieg gestaan van opleidingen voor de watersportsector, inclusief het aanbod van stages en werkplaatsen voor leerlingen. Twintig jaar geleden HISWA MAGAZINE 3 Van Oord adviseerde toen om in de sector – waarin 15.000 tot 20.000 mensen werken – twee functies te onderscheiden: allround medewerker voor watersportbedrijven (van jachtbouwer, jachthavenmeester, jachtmakelaar tot jachtverhuurder) én specialistische functies voor grotere bedrijven in de sector (vanaf 15 medewerkers), zoals interieurbouwer en jachtschilder. De meeste HISWA Erkende Bedrijven (circa 80 procent) hebben behoefte aan allround medewerkers. Indertijd waarschuwde Van Oord ook al voor vergrijzing van het personeel. Nieuwe jonge aanwas was – en is nog steeds – hard nodig. Techniek is de basis Die opleiding voor allround medewerker kwam er, na veel inspanningen. Op het STC en ROC Friesland in Sneek kunnen jongeren de mbo-opleiding maritieme techniek volgen (op niveau 2,3 en 4). Techniek is de basis in de opleiding. Dit is niet voor niets, stelt Van Oord. ‘Alle medewerkers in de watersport moeten basiskennis hebben van techniek. De gemeenschappelijke begon Van Oord met een blanco opdracht. Hij was aangenomen om onderzoek te doen naar de arbeidsmarkt en opleidingen in de watersportsector. ‘Er was toen weinig of niets geregeld om mensen op te leiden. Dat was niet zo vreemd. Watersportbedrijven waren vooral familiebedrijven. De kennis werd van generatie op generatie overgebracht. Dat waren vakmensen. ‘Trial and error’ was toen een beproefde methode, maar die pakt niet altijd goed uit.’ deler in alle functies, of je nu zeilinstructeur bent of medewerker botenverhuur bent, is het product boot. Je moet weten hoe die werkt.’ Door samen op te trekken in de maritieme sector is een breed pallet aan opleidingen opgestart: naast mbo kunnen studenten ook kiezen voor de hbo-opleiding Maritieme Techniek, inclusief jachtbouw (op het STC en NHL Stenden). De TU Delft biedt de universitaire studie Maritieme Techniek aan, waarin jachtbouw een keuzerichting is. Een belangrijk wapenfeit is dat dit studiejaar circa 1000 studenten aan een maritieme opleiding zijn begonnen, al is de instroom met deze getallen nog niet voldoende. ‘Maar als ik zie waar HISWA twintig jaar geleden stond, en waar we nu staan, dan is het fundament gelegd. Dat is alleen gelukt door in het maritieme cluster goed samen te werken met andere branches. De basis van HISWA was te smal voor eigen opleidingen.’ Jonge watersporters Het is tijd voor een rondje op de Nieuwe Meer. Op de zomerse dag is de plas het terrein van watersporters, van motorboten tot 37

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication