23

COLUMN Als vrije tijd je werk is Het UWV voorspelt door economische groei, vergrijzing en onvoldoende instroom grote personeelsschaarste. Met name voor technische beroepen geldt een tekort. De aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt is lang niet overal goed geregeld. Niet voor niets maakt de overheid miljoenen extra vrij om dit regionaal op orde te krijgen. Met name in techniek, procesindustrie en bouw. Wat ook niet meezit is dat maar liefst 38% van de jongeren met een technisch diploma kiest voor een niet­technische baan in een niet­technische sector. Gelukkig hebben wij een verrassing in huis. Veel mensen weten niet dat de watersportindustrie een belangrijke werkgever is. Dat geldt ook voor andere sectoren die zich bezig houden met diensten en producten gericht op vrijetijd en plezier. Geen pretbaantje maar het gaat om serieuze vakmensen die werken in toerisme, recreatie, watersport én techniek tegelijk. Maar die verrassing moet geen geheim zijn. We moeten dus een goed imago creëren om young capital te vinden en te houden. HISWA steunt u daarin met een human capital agenda. Daarop staan HISWA te water: een ijzersterk merk Watersporters en ook niet­watersporters kennen HISWA vooral van de beurzen. Ze beschouwen HISWA als een sterk merk. Vanwege de naamsbekendheid maar ook vanwege de betrouwbaarheid en het vakmanschap van onze leden. HISWA­leden hanteren evenwichtige voorwaarden en bij verschil van inzicht hebben we een geschillenregeling. Dat past bij een moderne en transparante branche. Veel bedrijven onderkennen daarom de toegevoegde waarde van het lidmaatschap van HISWA. En daarnaast het nut en de voordelen van het netwerk en de onderlinge contacten. In de complexe tijd van nu waarin ontwikkelingen HISWA MAGAZINE 4 razendsnel gaan, biedt HISWA toegevoegde waarde. We zijn actief op talloze podia in het belang van de sector. Onlangs nog met betrekking tot de waterplantenproblematiek. We zijn dé vertegenwoordiger van de watersportindustrie. Dat willen we natuurlijk ook blijven. Daarom is verandering van koers soms noodzakelijk. In het belang van de branche en de relevantie van ons merk. De afgelopen maanden stonden we daarom samen met een groot aantal van u stil bij de strategische koers van HISWA. Een koers waarin ondernemers, personeel en consumenten centraal staan. Nieuwe dimensies in een veranderend speelveld. Met onze Welkom op het water campagne hebben we een duidelijke stap richting consumenten gezet. Samen met de ANWB ontwikkelen we nieuwe programma’s en anderee commerciële activiteiten. Relevant blijven betekent regelmatig veranderen. Ook de beurs ondergaat daarom de komende jaren de nodige veranderingen om relevant te blijven voor de consument en om onze industrie nieuwe impulsen te geven. Zo blijven we een sterk merk. Peter Brussel Algemeen voorzitter HISWA Vereniging 23 zaken als arbeidsmarktcommunicatie, onderzoek, advies en opleidingen/trainingen. Maar we bieden ook een HR­abonnement aan specifiek voor onze sector. We maken plannen om toekomstige en huidige werknemers nog beter te bereiken, te boeien en te binden aan deze mooie sector en rekenen op uw steun. In uw belang en in het belang van het algemeen. Nieuwsgierig? Bezoek onze bijeenkomsten komend najaar. Check www.hiswa.nl/agenda. Geert Dijks Directeur HISWA Vereniging

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication