NIEUWSINNOVATIE Chirp Radar Humminbird introduceert een nieuwe compacte radarmodule. Die is voorzien van de Chirp pulse compressietechniek. Die zorgt voor een groot onderscheidend vermogen op zowel korte als lange afstand. De nieuwe Chirpradar laat buien, rotsen, boeien en herkenningspunten op het land duidelijk zien. De resolutie is veel beter dan bij het gebruik van magnetronradars. Humminbird verbeterde ook de footprint van de radar ten opzichte van oudere modellen. Het apparaat is klein, licht en heeft een laag elektriciteitsverbruik. De radar vraagt zeventien watt elektrisch vermogen tijdens het zenden en zeven watt in standby. De diameter bedraagt 21 inch, het gewicht is 5,6 kilo. www.technautic.nl Joysticktechnologie voor dubbele binnenboordmotor Mercury Marine introduceerde Joystick Piloting for Inboards (JPI) in januari tijdens BOOT. Dat betrof de toepassing met een enkele motor. Nu is JPI ook mogelijk voor grotere boten met dubbele motor. JPI zorgt dan voor de besturing van boeg en hekschroef. Het joysticksysteem van Mercury reageert snel. Volgens Mercury sneller dan andere joysticks op de markt. JPI biedt dan een uitstekende controle op de manoeuvreerbaarheid van de boot. Mercury werkte ook zijn Smart Towfunctie bij. Die wordt gebruikt bij het wakesurfen waarbij lagere constante snelheden belangrijk zijn. Met Smart Tow is het mogelijk om vooraf een bepaald startprofiel en een kruissnelheid in te stellen. www.mercurymarine.com HISWA MAGAZINE 4 43 Microturbines op superjachten Luxe superjachten varen vaak in ecologisch gevoelige gebieden die steeds vaker worden aangemerkt als Emission Controlled Areas (ECA). Om de milieubelasting door de jachten te beperken maken zij gebruik van de nabehandeling van hun uitlaatgassen. Dat gebeurt onder andere met ureum. Het nadeel daarvan is dat er geen TIER 4 compliance is en dat de opslag van het ureum veel plaats inneemt. Microturbines kunnen de oplossing zijn voor deze emissieproblematiek. Het vervangen van dieselgeneratoren door microturbines heeft nog een aantal extra voordelen. De turbines zijn geschikt voor het terugwinnen van restwarmte en de uitstoot van roet is substantieel lager. Verder kunnen microturbines relatief eenvoudig overschakelen op alternatieve brandstoffen zoals LNG en veroorzaken ze weinig trillingen. Bovendien zijn microturbines relatief onderhoudsarm. Dat verlaagt de kosten en verbetert de beschikbaarheid. Microturbines worden al toegepast in (autonome) landinstallaties en bij offshoreinstallaties. Binnen de scheepvaart is het gebruik nog beperkt. Koninklijke De Vries, Seven Turbine Power en RH Marine werken nu samen aan de integratie van de microturbine aan boord. Dat gebeurt in een Maritiem Innovatie Impuls Programma (MIIP). www.maritiemland.nl
44 Online Touch Home