NIEUWSMENS&BEDRIJF Vaar Melder-App gelanceerd Het aantal geregistreerde ernstige scheepsongevallen op het binnenwater bedroeg in 2016 164. Dat is ongeveer gelijk aan het aantal in 2015: 159. Het aantal dodelijke slachtoffers in 2016 was zeven, in 2015 waren dat er zes. Het aantal in 2016 geregistreerde scheepsongevallen zonder ernstige gevolgen steeg. Die stijging is het gevolg van een verbeterde registratie. Om nog beter inzicht te krijgen in risico’s op de vaarwegen lanceerde Rijkswaterstaat de Vaar Melderapp. Daarmee geven recreanten en beroepsvaart onveilige situaties op de vaarweg snel en eenvoudig door. Voorbeelden zijn bijnaaanvaringen, ondieptes, hinderlijke waterbeweging, onveilig vaargedrag en zwemmers in de vaargeul. De informatie uit de app is aanvullend op de bestaande registraties. De app is niet geschikt voor spoedmeldingen. Daarvoor is en blijft het bellen van 112 de juiste manier. De Vaar Melderapp is beschikbaar in de Playstore (Android) en in de App Store (iOS). www.rws.nl www.vdjs.nl Vaarrecreatie Waddenzee Het Programma naar een rijke Waddenzee (PRW) werkt aan een duurzame Waddenzee, passend bij de status van Werelderfgoed. Om die status beter zichtbaar te maken voor het publiek zorgde PRW voor het plaatsen van borden en vlaggen rond het Wad. Een folder met de geschiedenis van de Waddenzee is een ander middel om recreanten te wijzen op het unieke karakter van het gebied. In die folder wordt ook gewezen op een nieuwe ontwikkeling: de verbeterde aanpak van de inzameling van plastic. Wadvaarders die grote stukken plastic of zeil vonden konden die niet altijd eenvoudig in de havens inleveren. Soms moesten ze er zelfs voor betalen. Dat had tot gevolg dat ze het plastic afval niet meer van een zandplaat of uit zee haalden. Nu is de inzameling vereenvoudigd en bovendien gratis. De eerder aangekondigde proef met virtuele vaarwegmarkering werd uitgesteld. Die wordt nu op zijn vroegst in het najaar uitgevoerd. Door de virtuele boeien verwacht Rijkswaterstaat sneller wijzigingen in de vaargeulen aan te kunnen geven. Nu gebeurt dat door boeien te verplaatsen. In de toekomst kan het door de coördinaten van de virtuele boeien, die werken op basis van AIS, aan te passen. www.rijkewaddenzee.nl In memoriam: Hans Papenburg Tot grote ontsteltenis is Hans Papenburg, hoofdredacteur van het blad Motorboot op 3 augustus jl. volkomen onverwacht overleden. Kortgeleden werd bij hem longkanker vastgesteld. Hans is 56 jaar geworden. De watersportjournalistiek verlies in hem een enthousiaste en inspirerende collega. HISWA Vereniging wenst zijn naasten veel sterkte bij het verwerken van dit verlies. 52 HISWA MAGAZINE 4
53 Online Touch Home