ONDERNEMERSNIEUWS Boeiende HISWA Ledendag 2018 Woensdag 13 juni jl. vond voor de derde keer de HISWA Ledendag - powered by Welkom op het water plaats. Op de Bataviawerf in Lelystad werden bijna 100 leden en relaties ontvangen voor een inspirerende dag. Het programma, met als thema Binden & Boeien, zat vol informatieoverdracht en kennisdeling. Voorzitter Peter Brussel en directeur Geert Dijks trapten de dag af. Als Nederland Waterland dienen watersportondernemers het Nederlandse, en buitenlandse, publiek te binden en te boeien met verschillende arrangementen en mogelijkheden voor op, in en rondom het water. Een prachtige video van Holland Stories toonde Nederland als echt waterland. Een update over het beleidsplan - Koers 2025 - dat HISWA Vereniging en haar leden klaarstoomt voor de toekomst volgde. HISWA zet zich in als kenniscentrum, keurmerk, platform en marktplaats om haar leden hierbij te ondersteunen. De update werd goed ontvangen door het publiek. Workshops In de workshop Arbeidsmarktcommunicatie ging Huub dieper in op zijn verhaal. In deze sessie ging de groep op zoek naar hoe je topmedewerkers kunt vinden en houden. Marketeer Kamiel Zijderveld ging in de workshop Generatiemarketing in op de eigenschappen van de generaties X, Y en Z. Liane Jansen, manager communicatie bij HISWA Vereniging, gaf de workshop social media. De handen gingen uit de mouwen om een praktische contentkalender te ontwikkelen. Aan de actuele AVG-wet werd ook aandacht besteed. Meeùs (HISWA Partner in Business) vertelde hoe hier mee om te gaan. In de laatste ronde kwam een groep leden bij elkaar om informeel te sparren over de campagne Welkom op het water. Goede ideeën over nationale meevaardagen zijn genoteerd. De stuurgroep nodigt van harte meer leden uit om de komende periode mee te denken over de campagne. Het binden en boeien van jongeren Keynotespreker Huub Nelis, expert in het puberbrein, gaf een interessante presentatie over hoe jongeren in elkaar zitten en hoe ondernemers hen aan zich kunnen binden. Dit als watersporter én werknemer. De jongste generatie werknemers is heel anders dan de generatie die al 40 jaar in het vak zit. Werkgevers zullen zich anders moeten opstellen om de binding met jongeren te realiseren. 14 Welkom op het water lanceert online bedrijvengids Na tweeëneenhalf jaar campagne voeren heeft Welkom op het water al veel bereikt. Romkje Groothedde (Boot Akkrum) lichtte, als lid van de stuurgroep van de campagne, de doelen en resultaten toe. Ook andere HISWA-leden kwamen aan het woord. Een video met testimonials van HISWA-leden Manfred Gubbels (Maran Yachtcharters), Yvonne Linssen (Linssen Yachts) en Christophe Meijer (Zeilschool Pean) maakte indruk op het publiek. Op de Algemene Ledenvergadering in december wordt besloten of de campagne doorgaat. Het publiek op de ledendag beaamde de noodzaak. Centraal in de presentatie stond het bereiken van een nieuwe mijlpaal. De vernieuwde bedrijvengids staat nu online op www.welkomophetwater.nl. Een goede online aanwezigheid is belangrijk voor de vindbaarheid van HISWA-leden. Zij gingen naar huis met tien concrete tips over hoe zij maximaal profijt van de campagne kunnen hebben. HISWA MAGAZINE 4
15 Online Touch Home