30

Een dag op stap met… Guido Beekmann, Watersporters die een tweedehands boot aanschaffen, willen maar één ding: lekker varen. Maar om lekker te varen is veiligheid van essentieel belang. Wat is de staat van onderhoud, zijn er (verborgen) gebreken en welke verbeteringen zijn noodzakelijk? Om antwoorden te krijgen op deze vragen is het raadzaam om bootkopers te adviseren een HISWA-expert in te schakelen. Hoe ziet het werk van een expert eruit? HISWA Magazine liep een dagje mee met expert Guido Beekmann van Beekmann Expertise. Tekst: Liane Jansen Keuren van gasinstallaties Sinds maart 2001 geldt de ISO-norm 10239. Alle jachten die na maart 2001 zijn opgeleverd en zijn voorzien van een gasinstallatie moeten voldoen aan deze norm. Het keuren van gasinstallaties moet gebeuren door gasgecertificeerde bedrijven. Zij werken met een speciale gascontrolelijst; een praktische vertaling van de norm. Op 27, 28 en 29 november 2018 verzorgt HISWA Vereniging weer trainingen “Installeren van gasinstallaties”. Alleen medewerkers die de training met goed gevolg afleggen, krijgen het recht om alle typen gasinstallaties aan boord van jachten te keuren. Zij ontvangen het Certificaat Gastechniek. Aanmelden voor de trainingen kan via www.hiswa.nl/agenda. Marina Muiderzand vormt deze dag het decor voor een keuring van een zeiljacht, type X362 van X-Yachts. Het jacht van 10.70 meter lang, 3.48 meter breed en 1,95 meter diep, is een polyester rondspant en stamt uit 1995. Bij de keuring zijn naast Guido, de verkoper en de koper aanwezig. De keuring gaat beginnen. Het jacht ligt nog in het water en wordt met de kraan op de kant gehesen. Medewerkers van Marina Muiderzand spuiten het jacht af. Zo krijgt Guido goed zicht op het onderwaterschip. Terwijl iedereen een kopje koffie drinkt, kan de boot drogen. Als de boot is opgedroogd, komt Guido’s tas met gereedschap tevoorschijn. “Als eerste voer ik een vochtmeting uit. Om dit goed te doen, is het handig om een klein beetje antifouling weg te krabben.” Met speciale vochtmetingsapparatuur rapporteert hij zijn bevindingen. De romp wordt voldoende droog bevonden, het roerblad beoordeelt hij als te vochtig. Hij adviseert om het roerblad te laten demonteren en te laten behandelen door een specialist die het vocht eruit haalt. “Met alle HISWA-experts hebben we de bandbreedte afgesproken van wat een acceptabele waarde van het aanwezige vocht is.” Daarna bekijkt Guido de algemene staat van het onderwaterschip. Is 30 HISWA MAGAZINE 4

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication