cept gerealiseerd Droom “Het is een beetje een jongensboek,” zegt Siep Keizer over zijn carrière als jachtbouwer. “Als jongen zat ik al bootjes te tekenen.” Voortbouwend op uitgebreide ervaring in de watersport, opgedaan bij onder andere Stentor Yachts, Lengers Yachts en De Valk Yachtbrokers, besloot hij ruim zes jaar geleden dat hij zelf een jacht wilde ontwikkelen. “Door veel boten te verkopen en in contact te blijven met de eigenaren, kreeg ik een duidelijk beeld hoe motorjachten door veel watersporters worden gebruikt en wat ze zoeken. Dat combineerde ik met eigen Ik deed veel marktonderzoek. Om te voorkomen dat ik iets ging realiseren dat er al is. dromen over een mooi jacht. Tot diep in de nacht zat ik schetsen te maken en na te denken over het concept. Ook deed ik veel marktonderzoek: ik ben uitgebreid nagegaan welke boten er allemaal al zijn om niet iets te gaan realiseren dat er eigenlijk al is. Ik wil aantonen dat dit concept een aanvulling is. Toen ik het allemaal goed had uitgedacht, heb ik Vripack benaderd, die reageerden heel positief. Zij maakten al snel renderings van hoe de boot er uit zou kunnen zien. Dat was een indrukwekkende ervaring: ineens zag ik beelden van mijn zelf ontwikkelde jacht.” Vripack heeft design en engineering compleet verzorgd. Partners Belangrijk onderdeel van het concept is dat het gebouwd wordt bij een grote werf, benadrukt Keizer, zodat kwaliteit, garantie, productiecapaciteit en zeker ook een scherpe prijs verzekerd zijn. Als enige externe merk ooit heeft Keizer een contract met Bavaria Yachts. Het contact kwam tot stand via een Duitse headhunter. Nadat het concept en de eerste ontwerpen klaar waren, vertelde Keizer aan geïnteresseerden in de jachtbouw over zijn plan. “Want hoe krijg je zoiets van de grond?” Na een ontmoeting op een botenbeurs, komen beide heren elkaar maanden later weer tegen en wordt een kennismaking met de CEO van Bavaria Yachts voorgesteld. Het leidde tot een uniek contract. “Nur bauen,” is de afspraak met de Beierse botenbouwer. Ontwerp, merkrecht, marketing, verkoop, de mallen en de bouwframes zijn voor rekening van Keizer Yachts. Met de motorjachten van Keizer tussen de eigen productie door, krijgt Bavaria grotere continuïteit op de werfvloer. Met zulke concrete plannen, een goed ontwerp en een werf die de bouw wil verzorgen, is een investeerder nodig en die werd gevonden in Jos en Patricia Brehler. Met hun bedrijf Totech verkopen zij wereldwijd droogkasten. Componenten Bouwen op zo’n grote werf biedt vooral voordelen als de productie wordt afgestemd op de werkwijze daar. Na de eerste schetsmatige ontwerpen is goed gekeken naar componenten die op de werf groot worden ingekocht. Dat vergemakkelijkt de gang van zaken op de werf: er hoeft niet een aparte stroom van componenten en onderdelen te worden opgezet en de bouwers werken met materialen en onderdelen die ze kennen. Bovendien ontstaat een flink kostenvoordeel. “Het was een hele toer om
36 Online Touch Home