22

Gadgets en elektronische middelen aan boord zijn steeds belangrijker voor de klant. uit de markt naar een kleinere tender die aan een steiger of in een box van 7 meter past. De boot is iets goedkoper en iets gemakkelijker te varen.’ De tenders krijgen daarnaast steeds meer luxe: ze zijn voorzien van allerlei soorten ‘domotica voor op het water’, zoals gadgets, elektronica, omvormers en koppelingen tussen motor en scherm. En de boten worden persoonlijker. ‘Mensen kiezen steeds vaker voor luxere stoffen, voor kappen, tenten en kussens. De uitstraling is belangrijk.’ Dat alles maakt het voor de bouwer leuker: ‘We creëeren iets fraais met de klant, we denken mee, maar behoeden ze ook voor al te gekke dingen. Steeds vaker wrappen mensen de boot, ze pakken ‘m als het ware in. Een techniek die vanuit de automotive komt en meer mogelijk maakt zonder dat je de boot onverkoopbaar maakt.’ Steeds vaker wrappen mensen de boot, ze pakken ‘m als het ware in. Bouwen voor kwaliteit Altena Yachting ziet de trend van steeds meer gadgets en domotica ook en gaat daar zeker in mee. Altena bestaat inmiddels vijftig jaar en net zolang maken ze boten op maat en doen ze refit en onderhoud. De broers Marcel en Maurice Pols runnen de zaak nu samen en naast jachtbouw hoort ook stalling, een jachtmakelaardij en dealerschap van Vetus tot de ondernemersactiviteiten. Maar los van de jachtbouw en alle zaken die daarbij horen, maken ze uitstapjes naar bouw buiten de werf. ‘We bouwen zo’n een tot twee boten per jaar, meer moeten we niet willen, want dat gaat ten koste van de kwaliteit’, zegt Maurice Pols. Maar zo af en toe komt er een speciale 22 opdracht langs die ze niet kunnen weigeren, zoals het kantoor op hoogte bij Huisman bij Schiedam. In de toren moet vanwege de constructie alles zeevast zijn. Daar kwam Altena om de hoek kijken: ‘Wij hebben het volledige interieur ontworpen en gebouwd. Zo passen we onze kennis en kunde toe op een plek die weinig te maken heeft met een boot die gaat varen en tegelijkertijd alle ervaring eist die we op dat vlak hebben. Dat is heel mooi om te doen, we zijn niet bang voor nieuwe of andere dingen.’ De oude boot herontdekt Niet alles wat gebeurt gaat over nieuwer, sneller en beter. Oud en nieuw, traditioneel en heel vooruitstrevend gaan in de hele Nederlandse jachtbouw prima samen en zelfs binnen een bedrijf is het een goede oplossing. Dat vertelt het verhaal van Scheepswerf De Breedendam-Tromp in Nieuwersluis met nieuwe eigenaren Elvire Roovers en André Tromp. Zij vernieuwen op dit moment de werf, maar koesteren de traditie van de bestaande Breedendam-sloep. ‘De sloepen van Breedendam zijn varende historie. Het vakmanschap vanuit de houtbouw, de onderhoudsfaciliteiten en de specialisten in lakwerk koesteren we. De oude sloepvaarder staat bij ons centraal, het zijn liefhebbers van oud erfgoed. Tegelijkertijd bedienen we de mensen die polyester expertise nodig hebben. Onze werkplaats heeft alle mogelijkheden om hout, polyester en een combinatie daarvan te restaureren of renoveren. In de toekomst zijn we op basis van onze kennis en kunde uit de bestaande en nieuwe klantenkring van plan een eigentijdse nieuwe ‘Breedendam-Tromp’ te ontwikkelen, in samenwerking met onze gespecialiseerde jachtontwerper. Ons motto is dan ook “Met het goede van vroeger voortvarend de toekomst in”.’ HISWA MAGAZINE 4

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication