25

herstellen. Om de veiligheid van de piloten te garanderen, hebben we de zonnepanelen van onze boot verwijderd.’ Dat de studenten van TU Delft desondanks als winnaar over de finish kwamen, heeft volgens Aarnink alles te maken met efficiënt gebruik van de beschikbare energie. Dat is voor de watersportsector een belangrijke les. ‘We hadden speedboten als concurrenten die een veel hogere snelheid kunnen halen, maar onderweg batterijen moesten opladen. Wij hebben een lichte zonneboot gebouwd, en we hielden voor en tijdens de race rekening met alle omstandigheden, zoals de afstand, de weerstand en de windrichting. Daarmee konden we de optimale snelheid en optimale racelijn bepalen.’ Alles draait om efficiënt gebruik van beschikare energie. Te snel met ambities De andere kant van de medaille is dat groen varen nog geen gemeengoed is. De overstap naar elektrisch varen is voor veel consumenten nog te groot. Gerdina Krijger, regiomanager bij HISWA Vereniging, vindt dat gemeenten, zoals Amsterdam, veel te snel gaan met hun groene ambities. In 2025 moeten vaartuigen in de binnenwateren van Amsterdam – met uitzondering van een enkele vaarroute – emissieloos varen. ‘We zijn door deze maat regel overvallen. Particuliere eigenaren worden gedwongen hoge kosten te maken als ze straks nog door en om Amsterdam willen varen,’ aldus Krijger. Patrick Hemp De gemeente Amsterdam gaat te snel met groene ambities. De maatregel heeft ook gevolgen voor ondernemingen in de watersport, stelt Krijger. Zij dreigen klanten te verliezen die stoppen met de watersport of niet meer met hun brandstofmotor naar de jachthaven of werf kunnen varen. Daarnaast is de infrastructuur in Amsterdam, zoals de aanlevering van voldoende energie en voldoende laadpalen om élke boot op te kunnen laden, niet ingericht op de nieuwe situatie. ‘We willen een fatsoenlijk plan. Hierover zijn we in gesprek met de gemeente. Als eerste moeten de voorzieningen op orde zijn. En voor mensen die hun boot moeten ombouwen tot een elektrische boot willen we een goede regeling, waar ondernemers bij betrokken worden.’ Krijger erkent dat de nieuwe markt van elektrisch varen kansen biedt voor ondernemers, maar stelt dat de termijn van Amsterdam onhaalbaar is. ‘De onzekerheid voor ondernemers is te groot. Het is een illusie dat iedereen elektrisch gaat varen. Velen zullen stoppen en keren niet meer terug.’ Onderzoek Patrick Hemp, Technical Consultant bij ICOMIA - de internationale koepel van watersportbrancheorganisaties - weet dat de discussie over emissieloos varen in meer steden in Europa speelt. Hij vindt het een goede zaak dat steden nadenken over duurzaamheid, maar hij stelt tegelijkertijd dat onderzoek nodig is om de gevolgen van groene vaarzones goed in kaart te brengen, zoals de kosten voor de particulieren die hun boot moeten ombouwen en de voorzieningen die de stad moet treffen. ‘We houden onder de leden van de ICOMIA een enquête om meer inzicht krijgen in die zones voor emissieloos varen.’ Volgens Hemp staan de ontwikkelingen niet stil, en zijn er meer opties om emissieloos te varen, zoals de opwekking van energie met waterstof. ‘Elektrisch varen met gebruik van lithium-ion batterijen om de energie op te slaan, is zeker niet de enige oplossing.’ Opwekking van energie met waterstof is ook een optie. Vooral dankzij het efficiënt gebruik van energie won de zonneboot van TU Delft de wereldtitel.

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication