3

VOORWOORD Records 284.000. Dat is het aantal openstaande vacatures aan het eind van het tweede kwartaal van 2019: een record (bron: CBS). Zesduizend meer vergeleken met een kwartaal eerder. Ook in de jachtbouw en watersport is er sprake van arbeidskrapte. Er is vooral een tekort aan monteurs, sales engineers en ICT-specialisten. Maar ook regelmatig zoeken werkgevers naar jachthavenmeesters, servicemedewerkers of sales managers. Dat de watersport een fraaie vrijetijdsbesteding is, weet iedereen. Maar dat de watersportindustrie ook veel baankansen biedt, is bij het gros van de jongeren onbekend. Daar gaan we wat aan doen. De stand van HISWA op de HISWA te water staat geheel in het teken van arbeidsmarktbranding. We laten de bezoekers zien welke mogelijkheden er zijn om te werken en te leren in de jachtbouw en watersport. Ze kunnen een online beroepencheck doen om erachter te komen welk watersportberoep het beste bij hen past. Dit allemaal onder de noemer: wil jij de mooiste baan van Nederland? Natuurlijk hopen we op een recordaantal bezoekers in de stand. Zodat straks de meeste vacatures van de HISWA-bedrijven op www.hiswa.nl/vacatures vervuld zijn. De HISWA te water vestigt ook records: de beurs is compleet volgeboekt. Er is geen plek meer op de kade of in het water onbenut. Dat wordt genieten voor zowel exposanten als bezoekers, van 4 tot en met 8 september in de Bataviahaven in Lelystad. Alle laatste ins en outs van de beurs leest u op pagina 32. Jachtbouwers brengen traditiegetrouw veel primeurs naar de HISWA te water. Jachten met de nieuwste innovaties. Een rondgang langs diverse ondernemers met opzienbaColofon HISWA Magazine is het relatie magazine van HISWA Vereniging. Het blad profileert zich als het toonaangevende vakblad van de watersport industrie. Het blad verschijnt zes keer per jaar en wordt verspreid onder watersport bedrijven en stakeholders in de watersportbranche. rende innovaties (pagina 24) mocht in dit nummer daarom natuurlijk niet ontbreken. Ook op het gebied van elektrisch varen staan de ontwikkelingen niet stil. De technologie innoveert en wordt naar verwachting goedkoper. Echter records worden hier nog niet gevestigd: voor de consument is overstappen naar een elektrische of hybride boot vaak nog een (te) grote stap. Zie pagina 20. Een fraai nummer dat alleen tot stand kon komen door de vele professionals die we mochten interviewen. Just for the record. Liane Jansen Hoofdredacteur Uitgever HISWA Vereniging Postbus 37111 1030 AC Amsterdam T 020 - 705 14 00 E communicatie@hiswa.nl I www.hiswa.nl Advertentieverkoop Roskam Media Frank van Gils T 06 - 53 88 82 66 E f.gils@roskammedia.nl Aan dit nummer werkten mee Hans Buitelaar, Dominique van Dam, Eric van Staten, Lisette Vos Hoofdredacteur drs. Liane Jansen Vormgeving Drukwerkservice.Amsterdam Druk Zalsman Zwolle BV Foto cover HISWA te water HISWA MAGAZINE 4 3

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication