42

NIEUWSINNOVATIE Fluistermotor met GPS-anker Nieuwe elektrische motoren van Motorguide - de Tour en Tour Pro - hebben een voetbediend gaspedaal voor vissers met een hengel in hun handen en zijn uitgerust met een gps-anker die een open boot op dezelfde geografische positie kan houden. De nieuwe modellen zijn vanaf voorjaar 2020 in heel Europa verkrijgbaar. Met een voetpedaal kan de hengelaar die voorop zijn boot staat te vissen, de fluistermotor activeren om achter een vis aan te varen. De nieuwe fluistermotoren kunnen worden gekoppeld aan een sonar, die scholen vis op een beeldscherm projecteert. Gekoppeld aan een satellietontvanger, kunnen de Tour en Tour Pro fungeren als een gps-anker. De ontvanger leest de exacte positie van de boot, en registreert iedere beweging weg van de plek waar de visser actief is. www.motorguide.com Motorjacht zonder stuur De Braziliaanse werf Schaefer Yachts lanceerde een nieuw model zonder stuurwiel. Het 17,70 meter lange snelvarende motorjacht is uitgerust met Volvo IPS-motoren, die worden bediend met een joystick. Het pientere pookje voert een koerswijziging door van 1 graad als er een tikje bovenop wordt gegeven. Door de draaischijf rond de kop van de pook te draaien, verandert de boot 5 graden van koers in de draairichting. Voor grotere koerswijzigingen, bij langzaam varen en manoeuvreren, wordt de joystick naar links of rechts geduwd. Draaien aan de knop bij weinig of geen snelheid, zorgt ervoor dat de boot om zijn as draait.Schaefer volgt hiermee naar eigen zeggen als eerste jachtbouwer het voorbeeld van veel vaartuigen in de beroepsvaart. Overigens heeft het jacht nog wel een stuurwiel op de flybridge. www.schaeferyachts.com.br Snelle schroevenfabriek Ontwerp op maat, productie en levering van scheeps- en jachtschroeven binnen twee weken is mogelijk geworden via de nieuwe fabriek van CJR Propulsion in Southampton. De snelle service is bedoeld voor gevallen waarin snelle vervanging nodig is. Voor een nieuw te bouwen jacht is meestal voldoende tijd om het juiste type schroef te ontwerpen. Wanneer een schroef beschadigd is geraakt of wanneer sprake is van te veel cavitatie of tegenvallende prestaties, levert CJR op korte termijn een nieuwe schroef. Vaak maken werven gebruik van de standaardoplossingen van motorenfabrikanten die niet voor alle jachten optimale overbrenging leveren. CJR ontwerpt een schroef die bij het gewicht, het motorvermogen, de rompvorm en het gebruik van een jacht past door gebruik te maken van CFD-computerprogramma’s, waarin de waterstroom rond romp en schroef wordt nagebootst. Op basis van het ontwerp dat op basis van de berekeningen wordt gemaakt, wordt een mal gemaakt met CNC frezen, waarna de schroef in brons wordt gegoten en daarna gefreesd en gepolijst. www.cjrprop.com 42 HISWA MAGAZINE 4

43 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication