10

ONDERNEMERSNIEUWS Europese regelgeving voor antifouling? Koperhoudende antifouling is tot op heden in de EU-lidstaten afzonderlijk beoordeeld. Tussen de lidstaten is daardoor veel verschil ontstaan over welke producten wel of niet toegelaten worden. In Nederland wordt de beoordeling en toelating door het CTGB uitgevoerd. Het huidige systeem is onwerkbaar. Middelen die in het ene land niet zijn toegelaten, zijn in het buurland legaal verkrijgbaar. Dit ligt niet in lijn met de open EU-markt. Binnen de EU is gesproken over één toelatingsbeleid. Met name het Nederlandse CTGB heeft zich sterk gemaakt om in alle lidstaten met hetzelfde beoordelingsmodellen te gaan werken. Eén beoordeling voor alle lidstaten is (nog) een brug te ver, maar nu is ‘wederzijdse erkenning’ mogelijk gemaakt. Hierdoor is een geharmoniseerde beoordeling een stapje dichterbij. Op initiatief van het CTGB komt er een voorlopige Europese guidance waarmee de landen van de Europese Unie aangroeiwerende verven (antifouling) op dezelfde manier gaan beoordelen. Aanvragers weten nu bijtijds waar ze aan toe zijn. Het CTGB Op initiatief van het CTGB komt er een voorlopige Europese guidance. heeft zich hiervoor ingespannen omdat de officiële Europese guidance nog niet beschikbaar is en de huidige nationale modellen tekortkomingen hebben. Omdat de indieningsdatum van de dossiers dichterbij komt – ze moeten worden ingediend vóór 1 januari 2018 – nam het CTGB het initiatief tot deze gemeenschappelijke actie van de beoordelingsautoriteiten. De modellen voor de beoordeling van de milieurisico’s van verf voor pleziervaartuigen zijn voorgelegd aan de Europese werkgroep met milieu-experts. Ze worden binnenkort gepubliceerd op de ECHAwebsite. Met deze modellen is het oplossen in het water en de neerslag op de bodem te voorspellen in zoet- en zoutwaterhavens voor de pleziervaart. Plezierjachten varen over het algemeen veel minder dan dat ze stilliggen in de haven. Juist in deze havens is het risico dus het grootst dat stoffen uit aangroeiwerende verf oplossen in het water en neerslaan op de bodem. Het CTGB vroeg het RIVM daarvoor een model te ontwikkelen met zoveel mogelijk realistische gegevens van zoetwaterhavens voor pleziervaartuigen. Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Nederland leverden gegevens over hun plezierhavens, bijvoorbeeld hoeveel boten er gemiddeld liggen en hoe groot het onderwateroppervlak van de boten is. Voor pleziervaart op zout water is een soortgelijk model ontwikkeld door het Verenigd Koninkrijk. De modellen zijn ter consultatie voorgelegd in de Europese werkgroep met milieu-experts voordat ze worden ingevoerd. HISWA Vereniging telt 4 nieuwe leden Aira Boats B.V. Finsulate Neko Cruise & Yacht Supply BV SB-Exclusive Ribs B.V. Rotterdam Sneek www.airaboats.nl Hoofddorp www.finsulate.com www.nekoyachts.nl Amsterdam www.sb-exclusiveribs.com 10 HISWA MAGAZINE 5

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication