ONDERNEMERSNIEUWS Blauwe Vlag start campagne voor schoon water Al dertig jaar staat de Blauwe Vlag voor veiligheid en duurzaamheid in jachthavens en op stranden. Inmiddels telt Nederland 123 jachthavens waar de Blauwe Vlag wappert. Dit jaar startten de organisaties achter de Blauwe Vlag (HISWA Vereniging, Watersportverbond, Nederland Schoon en Stichting KMVK) gezamenlijk een pilot voor een campagne “Schone wateren, daar houdt iedereen van”. Steeds meer watersporters vinden het leuk en nuttig om bij te dragen aan schoon water. Niet in de laatste plaats komt dit door de aandacht voor de ‘plastic soup’: het fenomeen dat oceanen en zeeën bezaaid zijn met plastic afval en hoe schadelijk dat is voor het ecosysteem. Doel van de pilot is om meer bewustwording te creëren rond de rol die watersporters zelf spelen in het schoon houden van het water in hun omgeving en vaargebied. Volgens Blauwe Vlag-coördinator Erik van Dijk is dat heel goed mogelijk. “We hebben al goede ervaringen met schone stranden, die Blauwe Vlag voeren. Bezoekers houden van een schoon strand. Ik denk dat we dit zo kunnen doortrekken naar de jachthavens. Het gaat dan niet alleen om de jachthaven alleen, maar ook om het vaargebied. Dat we dit samen schoonhouden”. Peukenpalen De Groene Wimpel voor jachthavens, een extra duurzaamheidskeurmerk van de Blauwe Vlag, maakten als een pilot het afgelopen seizoen gebruik van een pakket van Nederland Schoon. Doel van het pakket is de jachthaven de uitstraling te geven van betrokkenheid bij de omgeving en ‘schoon’. Het pakket bestaat uit afvalvoorzieningen (zoals prullenbakken en ‘peukenpalen’), stickers en posters die direct bijdragen aan positief gedrag. Positief aanspreken, maar zonder belerend te zijn. Daarnaast zijn er schepnetjes om uit te lenen aan watersporters om afval op te vissen uit het water in de omgeving van de jachthaven. Ook leuk voor kinderen. Meer informatie: Stijn Boode, s.boode@hiswa.nl. HISWA Vereniging tegen btw-verhoging naar 8% HISWA Vereniging is tegen de plannen van de nieuwe coalitie om het lage btw-tarief te verhogen van 6% naar 8%. De gevolgen zijn nadelig voor de watersport. Met name toeristisch-recreatieve bedrijven als jachthavens, chartervaart, verhuurbedrijven en zeilscholen worden de dupe als de plannen doorgaan. Het verhogen van het lage btw-tarief zal leiden tot een prijsstijging van de dienst of het product, waardoor de groei van de watersportsector wordt belemmerd. In een eerder onderzoek van onafhankelijk onderzoeksinstituut NYFER (2015) in opdracht van Gastvrij Nederland – waar HISWA Vereniging deel van uitmaakt – is verder aangetoond dat verhoging van het verlaagd btw-tarief leidt tot vraaguitval en forse daling van de werkgelegenheid. Stijn Boode, manager recreatie bij HISWA Vereniging: “Wij vinden de plannen voor de btw-verhoging die in het coalitieakkoord staan, geen goed idee. HISWA pleit nadrukkelijk voor behoud van het huidige 6% btw-tarief. In navolging van onze partners VNO-NCWen MKB-Nederland dringen we er met klem op aan het plan te heroverwegen.” 16 HISWA MAGAZINE 5
17 Online Touch Home