Het model Interboat Intender 820 waarin namaakteak is verwerkt. zien. Later kozen toeleveranciers vaker voor een eigen stand, zij stonden om ons heen. Nu de beurs zo gegroeid is, staan de fabrikanten waarmee wij zaken doen versnipperd over de beurs. Jammer? Dat is inherent aan het succes van METS. Omdat het totale aanbod te zien is, trekt de beurs steeds meer bezoekers. Dat is voor iedereen een goede zaak.” Van Europees naar wereldwijd Achter de schermen werkt een groot team onder aanvoering van Irene Dros, manager maritiem bij RAI Amsterdam, aan de jubileumeditie van de METSTRADE Show. Dros loopt al vanaf 2001 mee in de organisatie, sinds 2005 als manager maritiem en ze heeft de beurs in al die jaren alleen maar zien groeien. De METSTRADE Show had in het begin vooral een Europees karakter, maar de exposanten komen tegenwoordig uit alle werelddelen. Dros: “Neem China. We begonnen met 10 Chinese exposanten, nu zijn het er 160. Australië hetzelfde verhaal. Begonnen met 6, nu staan er 30 toeleveranciers uit dat land op de beurs.” Volgens Dros is het geheim van 26 De METSTRADE Show is vooral een contactbeurs. het succes de samenwerking met (internationale) partners, zoals ICOMIA (International Council of Marine Industry Associations) en IBI (International Boat Industry). Ook gaat METSTRADE steeds nieuwe partnerschappen aan. De samenwerking met het wereldwijde platform op het terrein van innovatiematerialen – Materia – is daarvan een goed voorbeeld. Op het Construction Material Pavilion, het derde paviljoen na het SuperYacht Pavilion en het Marina & Yard Pavilion, stonden vorig jaar 45 exposanten, een kwart meer dan het jaar daarvoor. Bij de Material Xperience worden dit jaar 125 nieuwe materialen gepresenteerd. Vergelijken Directeur Jerry Schuiten van sloepenbouwer Interboat uit Loosdrecht volgt de innovaties – ook op het terrein van materialen Voorbereiding bezoek METSTRADE Show Een bezoek aan de beurs (van 14 tot en met 16 november in RAI Amsterdam) vraagt om een goede voorbereiding. Aanmelding is gratis tot en met 6 november. Vanaf 7 november tot en met de beursdagen kost online aanmelding 70 euro. Tijdens de beurs aan de deur: 200 euro. De organisatie heeft voor de bezoekers vier routes uitgezet: New entry route: langs de nieuwe exposanten DAME route: langs de genomineerde producten en winnaars DAME Design Award E-nnovation route: langs exposanten elektrische en hybride technologie SYP-route: langs exposanten superjachtbouw Op de website van METSTRADE is een plattegrond van de beurs te downloaden en kunnen bezoekers hun bezoek voorbereiden en routes plannen op basis van productcategorieën. Ook is er een app, inclusief plattegrond, programma, nieuws en een overzicht nieuwe producten. Kijk voor meer informatie op www.metstrade.com. HISWA MAGAZINE 5
27 Online Touch Home