3

VOORWOORD Kleur Toen ik voor eerst in aanraking kwam met de watersport, was één van de dingen waarover ik me verbaasde: de eentonige kleurstelling. Alle boten waren wit of blauw en hadden vaak een blauw/ wit accent in het interieur. Zo innovatief als jachtbouwers zijn in het ontwerpen, het toepassen van technieken en gebruiken van materialen, zo traditioneel vond ik ze op het gebied van styling. De laatste jaren is daar gelukkig verandering in gekomen en is de watersport veel gekleurder geworden. Antraciete, zwarte, maar ook oranje en gele rompen zijn geen uitzondering meer. En als het aan de stylisten van Vyva Fabrics ligt, ondergaan ook de interieurs een metamorfose. Zachtroze, wijnrood en metallic kleuren bepalen in de toekomst het interieur van nieuwe jachten. Carol Driessen vertelt op pagina 38 welke trends we nog meer kunnen verwachten. Dit nummer staat traditiegetrouw in het teken van de METSTRADE, die dit jaar voor de 30e keer plaatsvindt. In die 30 jaar is de beurs elk jaar uitgebreid. Zo is dit jaar hal 7 ingeruimd voor het nieuwe E-nnovationLAB. Lees op pagina 24 alles over METSTRADE, een must-visit voor iedereen die in de watersportindustrie werkt. Verderop komen drie toeleveranciers aan het woord die exposant zijn op METS. Als eerste vertelt Rob Montijn van Hydromar Marine Equipment op pagina 28 over de nieuwste hydraulische componenten voor de luxe jachtbouw. Zijn recente uitvinding – het innovatieve zwemplatform Seascape – trekt internationaal veel belangstelling. Slimme technieken verhogen het comfort aan boord. Dat weet Dometic als geen ander. Het Colofon HISWA Magazine is het relatie magazine van HISWA Vereniging. Het blad profileert zich als het toonaangevende vakblad van de watersport industrie. Het blad verschijnt zes keer per jaar en wordt verspreid onder watersport bedrijven en stakeholders in de watersportbranche. bedrijf integreert steeds vaker alle elektronische apparatuur aan boord in één slim systeem. Het maakt het verblijf op jachten aangenamer en de energiehuishouding efficienter. Op pagina 32 legt Thierry Batenburg uit hoe zo’n systeem eruit kan zien. Fijn dat er weer zoveel mensen en bedrijven kleur hebben gegeven aan dit magazine. Nu de cover nog. Liane Jansen Hoofdredacteur P.S. Doe mee met het lezersonderzoek van HISWA Magazine en win een advertentie: www.hiswa.nl/magazine. Uitgever HISWA Vereniging Postbus 37111 1030 AC Amsterdam T 020 - 705 14 00 E communicatie@hiswa.nl I www.hiswa.nl Advertentieverkoop Roskam Media Frank van Gils T 06 - 53 88 82 66 E f.gils@roskammedia.nl Hoofdredacteur drs. Liane Jansen Vormgeving HMM Exhibitions BV Denise Vork-Dadema Druk Zalsman Zwolle BV Foto cover METS Aan dit nummer werkten mee Hans Buitelaar, Dominique van Dam, Charlotte Leenaers, Wim Lones, Jessica Seijsener, Lisette Vos HISWA MAGAZINE 5 3

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication